Beröm från chefen bra för hälsan
Publicerat 22 augusti 2016
Om chefen visar uppskattning minskar risken att bli långtidssjukskriven. I synnerhet gäller det medarbetare som har sömnsvårigheter. Det visar en ny dansk studie.
– Våra resultat tyder på att om ledningen minskar på arbetsbördan eller blir tydligare med att visa uppskattning kan det bidra till att minska långtidssjukfrånvaro som uppstår till följd av sömnproblem. Kanske kan man också använda sådana insatser för att förebygga långtidssjukfrånvaro hos medarbetare med sömnproblem, säger Ida Madsen, seniorforskare på danska nationella centret för arbetsmiljöforskning (NFA) i en kommentar.
Risken att bli sjukskriven är nästan två (1,77) gånger större för personer med höga krav i arbetet och sömnproblem jämfört med personer utan sömnproblem och med låga krav i arbetet, enligt studien.
Drygt 10 000 slumpvis utvalda personer ingick i studien som publicerats i tidskriften Scandinavian Journal of Work, Environment and Health. De fick frågor kring sömnvanor, sömnkvalitet, uppskattning från chefer och krav i arbetet.
Ladda ner studien: Joint association of sleep problems and psychosocial working conditions with registered long-term sickness absence. A Danish cohort study
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Sömn
-
Trötthet och låg energi vanligare bland kvinnor
Må bra • Tre av tio anställda upplever brist på energi och trötthet efter arbetsdagen på en nivå som gör att de inte orkar göra saker på fritiden. Unga och kvinnor är mest drabbade, visar en ny undersökning.
-
"Jag försöker få ljus varje dag"
Så gjorde vi • Vad ska man tänka på för att må så bra som möjligt när man jobbar natt? Arbetsliv bad tre nattjobbare och en sömnexpert om tips.
-
Att snooza kan göra dig piggare
Sömn • Att snooza har länge påståtts vara negativt för sömnen och göra hjärnan svårstartad. Nu visar forskning från Stockholms universitet att det kan vara precis tvärtom.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Självmedkänsla hjälper dig att hantera din stress
Stress • Genom att träna upp vår självmedkänsla kan vi lära oss att hantera stress på jobbet och både må och prestera bättre.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.