Beröm från chefen bra för hälsan
Publicerat 22 augusti 2016
Om chefen visar uppskattning minskar risken att bli långtidssjukskriven. I synnerhet gäller det medarbetare som har sömnsvårigheter. Det visar en ny dansk studie.
– Våra resultat tyder på att om ledningen minskar på arbetsbördan eller blir tydligare med att visa uppskattning kan det bidra till att minska långtidssjukfrånvaro som uppstår till följd av sömnproblem. Kanske kan man också använda sådana insatser för att förebygga långtidssjukfrånvaro hos medarbetare med sömnproblem, säger Ida Madsen, seniorforskare på danska nationella centret för arbetsmiljöforskning (NFA) i en kommentar.
Risken att bli sjukskriven är nästan två (1,77) gånger större för personer med höga krav i arbetet och sömnproblem jämfört med personer utan sömnproblem och med låga krav i arbetet, enligt studien.
Drygt 10 000 slumpvis utvalda personer ingick i studien som publicerats i tidskriften Scandinavian Journal of Work, Environment and Health. De fick frågor kring sömnvanor, sömnkvalitet, uppskattning från chefer och krav i arbetet.
Ladda ner studien: Joint association of sleep problems and psychosocial working conditions with registered long-term sickness absence. A Danish cohort study

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Sömn
-
Lunchvanor kan påverka sömnkvalitet
Sömn • En pizza till lunch kan göra att du sover sämre, visar ny forskning från Uppsala universitet.
-
Sömnbrist försämrar samarbetet på jobbet
Sömn • Att sova för lite är inte bara skadligt för hälsan. Den som sover för lite blir mindre benägen att hjälpa andra och drar sig undan social samvaro.
-
”Sömn behöver lyftas på organisatorisk nivå”
Sömn • Sömn borde vara en lika naturlig fråga att lyfta på medarbetarsamtalet som stress eftersom dålig sömn påverkar både prestation och risken för olyckor.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Höga krav och låg kontroll skadligt för hjärtat
Arbetssjukdomar • För många har jobbhösten dragit i gång med full kraft och kalendern fylls av möten och andra aktiviteter. Att ha mycket att göra på jobbet behöver inte vara negativt i sig. Men höga krav i kombination med låg kontroll ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, enligt en ny studie.