Bild: Istock
AI som kan tolka känslor testas i arbetslivet
Publicerat 22 november 2023
AI-system som läser av kroppsspråk vid anställningsintervjuer eller larmar när en anställd är ofokuserad och riskerar att skada sig. Emotion AI är det senaste inom den tillämpade AI-forskningen.
Föreställ dig att bli intervjuad av en robot på anställningsintervjun. Det låter som science fiction, men det är precis vad företaget Hirevue testat. De arrangerar anställningsintervjuer med en robot via videosamtal. Ett AI-system läser av ansiktsuttryck och kroppsspråk och registrerar vilka som flackar med blicken eller ger fel kroppspråkliga signaler. Så kallad emotion AI handlar om att lära maskiner att förstå och reagera på mänskliga känslor.
– Emotion AI bygger på maskininlärning, man utgår från stora mängder data, förklarar forskaren Sebastian Krakowski, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Via bildigenkänning kan man hitta vissa regelbundenheter i människors ansiktsuttryck och korrelera det till hur man känner sig och hur man mår.
– Genom att förutspå hur människor mår kan man använda det för bättre igenkänning och förståelse.
Denna teknik kan vara en riktig livräddare för bilister. Otaliga olyckor inträffar varje år på grund av förare som nickar till bakom ratten.
– Med emotion AI kan en bil känna igen när föraren börjar bli trött. Då plingar den till och rekommenderar en paus med en kaffekoppikon, säger Sebastian Krakowski.
Inte oproblematiskt
Men emotion AI har även andra potentiella tillämpningar, till exempel inom lagermiljöer där säkerhet är av yttersta vikt. AI-tekniken kan identifiera farliga situationer genom att tolka de anställdas känslor och ansiktsuttryck. Sådan teknologi kan också förutse när en olycka är på väg att inträffa, som när en anställd känner sig distraherad eller arg.
På sikt kan emotion AI komma att förändra dynamiken och interaktionen mellan anställda, och Sebastian Krakowski understryker att det inte är oproblematiskt.
– Jag har sett prototyper som är skapade för att spåra och övervaka produktivitet nästan i realtid. Jag är bekymrad över att lita blint på tekniken. Även om teknologin förbättras snabbt finns det risker, exempelvis vid anställningsintervjuer där AI används i stället för en människa. Trots teknologins framsteg behöver vi alltid reflektera, hitta en balans och sätta människan i centrum – särskilt när det gäller etiskt och juridiskt ansvar.
Sebastian Krakowski anser att företag och arbetsgivare ett ansvar att balansera teknikens fördelar med etik och integritetsfrågor.
– Valet av hur man använder denna teknik beror helt och hållet på arbetsgivaren, avslutar han.
Henrik Lenngren
Mer om AI
-
Kreativa yrken ersätts av AI
AI • Artificiell intelligens, AI, kommer påverka de flesta yrkesområden. Och det är inte bara enkla jobb som försvinner. Även högutbildade personer och personer med kreativa yrken måste vara beredda på att delvis bli ersatta av maskiner, enligt en rapport.
-
AI präglar årets nyordslista
AI • Cyberresiliens, generativ AI och prompta. Flera av orden på årets nyordslista från Språkrådet handlar om digital arbetsmiljö och det gångna årets AI-utveckling.
-
Arbetsgivare inte oroliga för AI
AI • Hälften av Sveriges arbetsgivare tror att AI kommer leda till fler jobb snarare än färre. Mest optimistiska är arbetsgivarna inom telekom och media. Det visar en undersökning från Manpower.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.