Ohövliga kollegor försämrar både hälsa och prestation
Publicerat 17 augusti 2022
Att snäsa av eller inte lyssna på en kollega är exempel på ohövligt beteende. Ohövlighet bör aldrig accepteras eftersom det på sikt kan leda till ohälsa och försämrad prestation, enligt Kristoffer Holm som är aktuell med en ny studie i ämnet.
– Det finns aktivt ohövligt beteende, till exempel att man uttrycker sig på ett förolämpande eller sarkastiskt sätt. Men det kan också vara mer subtilt, så kallat icke-beteende som att inte bjuda in kollegan till fika eller att man inte lyssnar eller visar intresse för någons åsikter, säger Kristoffer Holm, postdoktor inom organisationsstudier vid Malmö universitet som förra året disputerade med en avhandling som visar att ohövlighet på jobbet riskerar att smitta av sig och sätta sig i organisationskulturen.

Enligt Kristoffer Holm kan ohövligt beteende både vara avsiktligt och oavsiktligt. Det är inte alltid den som är ohövlig förstår hur det landar.
Tillsammans med Tomas Jungert, forskare vid Lunds universitet är Kristoffer Holm aktuell med en ny studie om ohövlighet. De har undersökt maktrelationer på arbetsplatsen och vad som gör att personer säger ifrån om de bevittnar ohövlighet. Studien visar att om förövaren har mycket makt i relation till den som utsätts, upplevs situationen som mer allvarlig av den som bevittnar händelsen och kollegor har en ökad tendens att säga ifrån och erbjuda sitt stöd till den som blivit utsatt.
Ohövlighet påverkar både hälsa och prestation
Men även vid mindre allvarliga incidenter är det viktigt att agera anser Kristoffer Holm.
– Man kan tro att det inte spelar så stor roll men det kan påverka både hälsa och trivsel hos den som utsätts. På individnivå kan det göra att man trivs sämre och vill byta jobb samt påverka välbefinnandet både fysiskt och psykiskt. På organisatorisk nivå kan det handla om att man drar sig för att samarbeta med vissa personer och det kan till och med påverka prestationen negativt.
Ett sätt att motverka ohövligt beteende på jobbet är ta med frågor om bemötande och arbetsklimat i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Även om ohövlighet inte låter så allvarligt så är det viktigt att prata om de mjuka frågorna. En konkret fråga att lyfta är feedback. Hur ger man feedback till varandra och hur vill man få det? Ett bra första steg är att försöka få med alla i en sådan diskussion. Man kan också tänka på att själv föregå med gott exempel och vara hövlig även i pressade situationer.
Ska testa ny metod
I höst fortsätter Kristoffer Holm sin forskning om ohövligt beteende på jobbet. I en studie finansierad av Afa Försäkring ska han testa och vidareutveckla en metod från USA som går ut på att man tillsammans på arbetsplatsen identifierar sådant som främjar hövlighet och sätter upp mål för hur man vill ha det på jobbet. Projektet löper under tre år och ska resultera i ett metodstöd riktat till arbetsplatser.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Planera kickoffen så den fungerar för alla
Arbetsklimat • Det som skulle bli en teamstärkande aktivitet på personaldagen kan lätt få motsatt effekt. Några medarbetare sporras av en tävling medan andra upplever det som en mardröm. Hur skapar man en kickoff där alla har kul?
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Får man ha mysbyxor på jobbet?
Arbetsklimat • Vett och etikett på jobbet är inte alltid enkelt. Annmarie Palm, specialist på bemötande och relationer på jobbet reder ut några olika dilemman.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Så kan trakasserier i restaurangbranschen motverkas
Sexuella trakasserier • Hot och sexuella trakasserier är fortsatt ett problem i restaurangbranschen. Ledarskapet spelar en viktig roll för att motverka det, enligt forskaren Kristina Zampoukos.
-
Otydligt vad som menas med social kompetens
Rekrytering • Att använda uttrycket social kompetens i jobbannonser eller i en löneförhandlingar kan leda till otydliga och orättvisa beslut.
-
AI som lär känna sina användare är framtiden enligt forskare
AI • Precis som Spotify rekommenderar musik baserat på lyssnarhistorik kan AI rekommendera beslut för flygledare baserat på deras tidigare beteenden.