Nyttigt att bli störd
Publicerat 31 augusti 2021
Njuter du av att jobba hemma för att du inte blir störd av kollegor? Tänk igen – en ny forskningsstudie visar nämligen att sådana avbrott är bra för känslan av tillhörighet och de kan väga upp andra negativa aspekter i arbetsmiljön.
Klockan närmar sig hämtning på förskolan och du är inte klar med det du ska. Då knackar en kollega dig på axeln för att visa en bild på sin nya hundvalp. Känner du igen situationen? Avbrott kan kännas irriterande och stressande i stunden. Men faktum är att de är bra för känslan av tillhörighet, och i förlängningen leder de till att man trivs bättre med sitt jobb, enligt en amerikansk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Psychology.
– Om det är något vi lärt oss under det senaste året av social distansering så är det att människor är sociala varelser som har ett nedärvt behov av att interagera med andra människor, säger Harshad Puranik, forskare vid Universitetet i Illinois Chicago, som lett studien där 111 kontorsanställda följts två dagar i veckan under tre veckors tid.
Något som förvånade forskarna var att de negativa aspekterna av att bli störd, så som högre stressnivåer och lägre produktivitet, vägdes upp av en ökad tillfredsställelse med arbetet som avbrotten gav.
Resultatet visar att vår iver att bygga bort alla störningsmoment ur kontorsmiljön inte är optimal. Kanske borde vi i stället ge medarbetarna större frihet att välja när och var de arbetar, avslutar Harshad Puranik.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
-
Stress bakom många olyckor
Arbetsmiljöarbete • Varje år dör över 700 svenskar på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, enligt forskaren Rachael Berglund vid Mälardalens universitet.
-
En av fem brittiska läkare använder AI
AI • En av fem brittiska allmänläkare använder sig av generativa AI-verktyg, som Chat GPT, i sitt arbete, enligt en ny undersökning.