Medarbetare som inte passar in blir ofta utköpta
Publicerat 24 januari 2019
Forskning kring konflikter på arbetsplatsen har ofta ett medarbetarperspektiv. Men hur hanterar chefer personer som inte presterar eller som bryter mot normer på arbetsplatsen? Det har forskaren Kristina Sutter-Beime tagit reda på.
Hennes intresse för frågan väcktes när hon studerade arbetsplatsmobbning.
– Problemen beskrevs ofta ur den anställdas perspektiv, och beskrev också att chefen agerade på ett felaktigt sätt. Men man frågade sig sällan varför chefen agerade som hen gjorde, säger Kristina Sutter-Beime, forskare i företagsekonomi vid Örebro universitet.
För att få arbetsgivarperspektivet har Kristina Sutter-Beime intervjuat 50 chefer i sin avhandling, såväl i offentligt som privat verksamhet. Målet var att få syn på strukturer för hur chefer tänker och agerar kring "jobbiga" personer. I intervjuerna utkristalliserades fyra olika beskrivningar av dessa personer: de som presterar för dåligt, de som inte fungerar socialt, de som bryter mot regler i organisationen och de som utifrån lite mer diffusa grunder inte anses passa in. Och beroende på hur chefen beskrivit personens beteende, väljer hen olika strategier för att "korrigera" beteendet.
– När personer inte presterar upprättar chefen handlingsplaner och ger regelbunden återkoppling. Lyckas det inte blir personen ofta utköpt. När det gäller personer som inte fungerar socialt kallar chefen oftare in en expert, en beteendevetare eller företagshälsovården. Då vill man att den anställda själv ska reflektera och komma till insikt. Fungerar inte det blir även den typen av person för det mesta utköpt.
För de personer som bryter mot organisationens regler, som kanske har stulit på arbetsplatsen, som gått bakom ryggen på chefen i hierarkin, som tar jobb från chefen, då sker egentligen inget försök att korrigera beteendet eftersom regelbrotten ses som grova. Här utesluts ofta personen snabbt.
– Och om personen inte går självmant är tanken att chefen kan ta till skarpare åtgärder, som polisanmälan.
För de som på mer diffusa grunder inte anses passa in sker inte heller försök till korrigering. I den här situationen är det vanligare att chefen tar upp sina känslor för den anställde, pratar om hens personliga egenskaper, hänvisar till arbetsbrist, gör om turordningskretsarna, omplacerar eller kraftigt marginaliserar personens inflytande.
En förklaring till att chefer utesluter avvikande anställda är att andra medarbetare och överordnade chefer räknar med att de ska lösa problemet. Cheferna känner ett tryck på sig att agera och känner sig ofta ganska ensamma i situationen eftersom det inte pratas så mycket om hur man ska hantera individer som inte fungerar på en arbetsplats, enligt Kristina Sutter-Beime
Hon hoppas att avhandlingen kan bidra till en diskussion på arbetsplatser.
– Resultatet visar att även om avvikelsen kan han olika karaktär och grundas på olika sätt, så är hanteringen väldigt lika.
Fakta om avhandlingen
Avhandlingen "Den avvikande anställde - en studie av den disciplinära processens misslyckande" har fått Wallanderstipendiet på drygt 1,7 miljoner kronor.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Så gör du din röst hörd på mötet
Möten • Att bli avbruten på möten drabbar ofta artiga personer eller de som inte tar så mycket plats i en grupp. Men det finns några knep att ta till.
-
Därför är det viktigt att förstå känslor på jobbet
Arbetsklimat • Genom att lära sig att förstå och hantera känslor blir det lättare att navigera på arbetsplatsen.
-
Emojis allt vanligare i jobbsammanhang
Arbetsklimat • För fem år sedan ansågs det olämpligt att använda emojis i jobbmejl. Nu känns ett meddelande utan en emoji bristfälligt. Men hur väljer man rätt?
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Vanligare med samarbete bakom innovationer
Innovationer • Att innovationer är resultatet av samarbete har blivit allt vanligare under 2000-talet. Samma trend syns även på andra områden. Det visar en ny studie från Patent- och registreringsverket, PRV.
-
Distansarbete gör anställda mer lojala
Distansarbete • Att arbetsgivaren tillåter distansarbete får anställda att vilja stanna kvar på jobbet oavsett om de sen utnyttjar möjligheten eller inte.
-
Lantbrukare mår sämre än andra yrkesgrupper
Psykisk hälsa • Psykisk ohälsa är generellt högre bland lantbrukare än i andra yrkesgrupper. Det visar en sammanställning av internationella forskningsstudier