Medarbetare som inte passar in blir ofta utköpta
Publicerat 24 januari 2019
Forskning kring konflikter på arbetsplatsen har ofta ett medarbetarperspektiv. Men hur hanterar chefer personer som inte presterar eller som bryter mot normer på arbetsplatsen? Det har forskaren Kristina Sutter-Beime tagit reda på.
Hennes intresse för frågan väcktes när hon studerade arbetsplatsmobbning.
– Problemen beskrevs ofta ur den anställdas perspektiv, och beskrev också att chefen agerade på ett felaktigt sätt. Men man frågade sig sällan varför chefen agerade som hen gjorde, säger Kristina Sutter-Beime, forskare i företagsekonomi vid Örebro universitet.
För att få arbetsgivarperspektivet har Kristina Sutter-Beime intervjuat 50 chefer i sin avhandling, såväl i offentligt som privat verksamhet. Målet var att få syn på strukturer för hur chefer tänker och agerar kring "jobbiga" personer. I intervjuerna utkristalliserades fyra olika beskrivningar av dessa personer: de som presterar för dåligt, de som inte fungerar socialt, de som bryter mot regler i organisationen och de som utifrån lite mer diffusa grunder inte anses passa in. Och beroende på hur chefen beskrivit personens beteende, väljer hen olika strategier för att "korrigera" beteendet.
– När personer inte presterar upprättar chefen handlingsplaner och ger regelbunden återkoppling. Lyckas det inte blir personen ofta utköpt. När det gäller personer som inte fungerar socialt kallar chefen oftare in en expert, en beteendevetare eller företagshälsovården. Då vill man att den anställda själv ska reflektera och komma till insikt. Fungerar inte det blir även den typen av person för det mesta utköpt.
För de personer som bryter mot organisationens regler, som kanske har stulit på arbetsplatsen, som gått bakom ryggen på chefen i hierarkin, som tar jobb från chefen, då sker egentligen inget försök att korrigera beteendet eftersom regelbrotten ses som grova. Här utesluts ofta personen snabbt.
– Och om personen inte går självmant är tanken att chefen kan ta till skarpare åtgärder, som polisanmälan.
För de som på mer diffusa grunder inte anses passa in sker inte heller försök till korrigering. I den här situationen är det vanligare att chefen tar upp sina känslor för den anställde, pratar om hens personliga egenskaper, hänvisar till arbetsbrist, gör om turordningskretsarna, omplacerar eller kraftigt marginaliserar personens inflytande.
En förklaring till att chefer utesluter avvikande anställda är att andra medarbetare och överordnade chefer räknar med att de ska lösa problemet. Cheferna känner ett tryck på sig att agera och känner sig ofta ganska ensamma i situationen eftersom det inte pratas så mycket om hur man ska hantera individer som inte fungerar på en arbetsplats, enligt Kristina Sutter-Beime
Hon hoppas att avhandlingen kan bidra till en diskussion på arbetsplatser.
– Resultatet visar att även om avvikelsen kan han olika karaktär och grundas på olika sätt, så är hanteringen väldigt lika.
Fakta om avhandlingen
Avhandlingen "Den avvikande anställde - en studie av den disciplinära processens misslyckande" har fått Wallanderstipendiet på drygt 1,7 miljoner kronor.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ta tillvara yrkesförarnas kunskap i den gröna omställningen
Grön omställning • För att den gröna omställningen inom transportsektorn ska upplevas som rättvis och acceptabel av yrkesförarna behöver deras kunskap inkluderas i arbetet, enligt en ny forskningsstudie.
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
-
Ny behandlingsmetod vid utmattning
Stress • Behandling vid utmattningssyndrom fokuserar för mycket på återhämtning. Det anser forskaren och psykologen Jakob Clason van de Leur som arbetat med en behandlingsmodell där meningsfullhet i arbetet står i centrum.