Medarbetare som inte passar in blir ofta utköpta
Publicerat 24 januari 2019
Forskning kring konflikter på arbetsplatsen har ofta ett medarbetarperspektiv. Men hur hanterar chefer personer som inte presterar eller som bryter mot normer på arbetsplatsen? Det har forskaren Kristina Sutter-Beime tagit reda på.
Hennes intresse för frågan väcktes när hon studerade arbetsplatsmobbning.
– Problemen beskrevs ofta ur den anställdas perspektiv, och beskrev också att chefen agerade på ett felaktigt sätt. Men man frågade sig sällan varför chefen agerade som hen gjorde, säger Kristina Sutter-Beime, forskare i företagsekonomi vid Örebro universitet.
För att få arbetsgivarperspektivet har Kristina Sutter-Beime intervjuat 50 chefer i sin avhandling, såväl i offentligt som privat verksamhet. Målet var att få syn på strukturer för hur chefer tänker och agerar kring "jobbiga" personer. I intervjuerna utkristalliserades fyra olika beskrivningar av dessa personer: de som presterar för dåligt, de som inte fungerar socialt, de som bryter mot regler i organisationen och de som utifrån lite mer diffusa grunder inte anses passa in. Och beroende på hur chefen beskrivit personens beteende, väljer hen olika strategier för att "korrigera" beteendet.
– När personer inte presterar upprättar chefen handlingsplaner och ger regelbunden återkoppling. Lyckas det inte blir personen ofta utköpt. När det gäller personer som inte fungerar socialt kallar chefen oftare in en expert, en beteendevetare eller företagshälsovården. Då vill man att den anställda själv ska reflektera och komma till insikt. Fungerar inte det blir även den typen av person för det mesta utköpt.
För de personer som bryter mot organisationens regler, som kanske har stulit på arbetsplatsen, som gått bakom ryggen på chefen i hierarkin, som tar jobb från chefen, då sker egentligen inget försök att korrigera beteendet eftersom regelbrotten ses som grova. Här utesluts ofta personen snabbt.
– Och om personen inte går självmant är tanken att chefen kan ta till skarpare åtgärder, som polisanmälan.
För de som på mer diffusa grunder inte anses passa in sker inte heller försök till korrigering. I den här situationen är det vanligare att chefen tar upp sina känslor för den anställde, pratar om hens personliga egenskaper, hänvisar till arbetsbrist, gör om turordningskretsarna, omplacerar eller kraftigt marginaliserar personens inflytande.
En förklaring till att chefer utesluter avvikande anställda är att andra medarbetare och överordnade chefer räknar med att de ska lösa problemet. Cheferna känner ett tryck på sig att agera och känner sig ofta ganska ensamma i situationen eftersom det inte pratas så mycket om hur man ska hantera individer som inte fungerar på en arbetsplats, enligt Kristina Sutter-Beime
Hon hoppas att avhandlingen kan bidra till en diskussion på arbetsplatser.
– Resultatet visar att även om avvikelsen kan han olika karaktär och grundas på olika sätt, så är hanteringen väldigt lika.
Fakta om avhandlingen
Avhandlingen "Den avvikande anställde - en studie av den disciplinära processens misslyckande" har fått Wallanderstipendiet på drygt 1,7 miljoner kronor.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ljudbubblor skapar arbetsro på kontoret
Buller • Martin Ljungdahl Eriksson, forskare på Högskolan i Väst, har tagit fram en stol med högtalare som skapar en ljudbubbla där användaren själv kan välja sin ljudmiljö.
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.
-
Positivt att låta anställda ha inflytande på ny teknik
AI • Om facket är med vid införandet av automatisering och AI gynnar det både företaget och de anställda, visar en ny avhandling.