Bild: Istockphoto
”I de allra flesta klassrum är arbetsklimatet gott”
Publicerat 21 maj 2018
Få avbrott på grund av stök och en bra relation mellan lärare och elever. Så beskrivs arbetsklimatet för elever i sjuan i en pågående studie.
Det är forskare vid Karlstad universitet som studerar vad i undervisningen som har betydelse för lärande. Genom att vara med på lektioner och på plats kunna se och videofilma det som händer i klassrummet, ser de både hur elever och lärare samarbetar och hur tiden används. Studien är stor. Totalt har 100 svenska- och engelskalektioner i observerats i 27 olika skolor och med olika lärare.
– Ett av områdena vi tittar på handlar om klassrumsklimatet. Där är eleverna ganska överens med oss. I de allra flesta klassrum är arbetsklimatet ganska gott och väldigt sällan ser vi att hela lektionen stannar upp på grund av att det är stök. Visst kan det vara småprat, men det är inte samma saks om att det är stökigt, säger Michael Tengberg, projektledare för LISA-studien vid Karlstads universitet.
För forskarna själva är resultaten inte så förvånande.
– Det är inte överraskande för oss, för vi har suttit i många klassrum även tidigare. Men vi kan nyanser bilden av den svenska skolan, eftersom det är en fara om man bara tror att det finns problemskolor. Att hela den svenska skolan ser ut så är ett missförstånd.
Och i de klassrum där klimatet är sämre tycks det handla om att relationen mellan lärare och elev inte fungerar så bra – det har alltså inte bara med klassen eller eleverna att göra.
– En klass som har problem med en lärare kan fungera bra med en annan, säger han.
Men ett område som ändå klart kan förbättras är tidsanvändningen, menar han.
– Här finns utrymme för effektivisering. När tid försvinner tycks det vara en kombination av elevgruppen och att lärarna inte är på tårna att sätta igång lektionen på en gång. Vi kan också se ett samband mellan oro i klassen och att tid försvinner. Men vilken betydelse det har för elevernas lärande det har kan vi inte säga än.
Nästa steg i studien är att undersöka hur faktorer som klassrumsklimat och arbetssätt korrelerar med elevernas prestation på tester i svenska och matte.
Carin Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.