Bild: Istockphoto
”I de allra flesta klassrum är arbetsklimatet gott”
Publicerat 21 maj 2018
Få avbrott på grund av stök och en bra relation mellan lärare och elever. Så beskrivs arbetsklimatet för elever i sjuan i en pågående studie.
Det är forskare vid Karlstad universitet som studerar vad i undervisningen som har betydelse för lärande. Genom att vara med på lektioner och på plats kunna se och videofilma det som händer i klassrummet, ser de både hur elever och lärare samarbetar och hur tiden används. Studien är stor. Totalt har 100 svenska- och engelskalektioner i observerats i 27 olika skolor och med olika lärare.
– Ett av områdena vi tittar på handlar om klassrumsklimatet. Där är eleverna ganska överens med oss. I de allra flesta klassrum är arbetsklimatet ganska gott och väldigt sällan ser vi att hela lektionen stannar upp på grund av att det är stök. Visst kan det vara småprat, men det är inte samma saks om att det är stökigt, säger Michael Tengberg, projektledare för LISA-studien vid Karlstads universitet.
För forskarna själva är resultaten inte så förvånande.
– Det är inte överraskande för oss, för vi har suttit i många klassrum även tidigare. Men vi kan nyanser bilden av den svenska skolan, eftersom det är en fara om man bara tror att det finns problemskolor. Att hela den svenska skolan ser ut så är ett missförstånd.
Och i de klassrum där klimatet är sämre tycks det handla om att relationen mellan lärare och elev inte fungerar så bra – det har alltså inte bara med klassen eller eleverna att göra.
– En klass som har problem med en lärare kan fungera bra med en annan, säger han.
Men ett område som ändå klart kan förbättras är tidsanvändningen, menar han.
– Här finns utrymme för effektivisering. När tid försvinner tycks det vara en kombination av elevgruppen och att lärarna inte är på tårna att sätta igång lektionen på en gång. Vi kan också se ett samband mellan oro i klassen och att tid försvinner. Men vilken betydelse det har för elevernas lärande det har kan vi inte säga än.
Nästa steg i studien är att undersöka hur faktorer som klassrumsklimat och arbetssätt korrelerar med elevernas prestation på tester i svenska och matte.
Carin Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.
-
Det lönar sig att vara snäll
Arbetsklimat • Ökat välmående, bättre samarbete och starkare arbetsprestationer. Att vara snäll på jobbet ger många fördelar – både för gruppen och för dig som individ.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
-
Lindrig covid kan ge långvariga besvär
Rehabilitering • Även de som haft covid, men inte varit så sjuka att de behövt sjukhusvård, kan drabbas av långvariga och svåra konsekvenser som drabbar såväl arbetsliv som sociala sammanhang, visar forskning.