
Bild: Göteborgs universitet
Robot kan avlasta lärarna i skolan
Publicerat 16 oktober 2017
Elever i skolan kan ta instruktioner från en robot och samspela med den. Men många etiska frågor återstår att lösa innan robotar kan göra intåg i skolan.
Sofia Serholt, vid institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, studerade i sin avhandling hur elever i en mellanstadieklass samspelade med en liten så kallad humanoid robot. Roboten hade huvud, armar och ben och liknade en människa. Den var programmerad för att uppfatta barnens känslor, genom att avläsa deras ansiktsuttryck.
Eleverna fick instruktioner av roboten då de skulle lära sig att läsa kartor. Två och två spelade de också ett spel med den, där målet var att bygga en hållbar stad. De kommunicerade med roboten genom att trycka på en stor datorskärm på bordsskivan.
Sofia Serholt ville undersöka hur barnen interagerade med roboten i en verklig klassrumssituation. Hon ville även förstå skolans perspektiv. Hur ser lärarna på den här formen av digitalisering? Och vad skulle det innebära om tekniken började användas på riktigt i skolan?
Hon såg att barnen var villiga att ta instruktioner från roboten, lyssna på den och försöka förstå vad de skulle göra. De hade också ett socialt samspel med den.
– De svarade när roboten sa saker, trots att de visste att den inte kunde förstå dem. De nickade och vinkade till den. Barnen uppfattade det som att roboten faktiskt såg vad de sa och gjorde i rummet, inte bara i appen. De uppfattade den som en social aktör.
Ibland skar det sig i kommunikationen, till exempel för att roboten inte hade registrerat att barnen inte hängde med i instruktionerna, eller för att de tyckte att den var orättvis.
– Det var tydligt att roboten inte uppfattade saker som en lärare skulle ha sett, säger Sofia Serholt.
Om robotarna blir mer avancerade, skulle det kunna bli tekniskt möjligt för dem att avlasta lärarna, genom att ta över vissa moment i undervisningen, menar hon.
– Men i dag fungerar de inte tillräckligt bra för att interagera socialt med barn. För att kunna göra det skulle de behöva samla in massor av data om varje barn, och det är ju ohållbart ur ett etiskt perspektiv.
Det går inte heller att bortse från risken för skador. Eleverna skulle kunna skada sig fysiskt på roboten, eller råka ha sönder den. Man vet inte heller hur barns känslomässiga utveckling kan påverkas om de skapar sociala relationer till maskiner, påpekar hon.
Den närmaste parallellen till klassrumsroboten finns inom vården av personer med demenssjukdomar. Där används på vissa håll "robotsälar" som patienterna kan bli lugnare av att klappa.
– Det är viktigt att vi för en etisk diskussion om användningen av robotar, i situationer där människor inte riktigt förstår vad som händer, säger Sofia Serholt.
Ladda ner avhandlingen: Child–Robot Interaction in Education

Margareta Edling
Mer om Innovationer
-
Fler liv kan räddas på bygget med ny teknik
Innovationer • När en byggnadsarbetare på en mindre ort skadar sig kan det ta tid innan räddningspersonal är på plats. Men tack vare en ny teknik för livräddning på distans är det möjligt att starta avancerade livräddningsinsatser redan innan ambulansen kommer.
-
App skyddar mot värme- och köldstress
Innovationer • Utomhusarbete vid väldigt höga eller låga temperaturer kan leda till värme- eller köldstress och ökar risken för olyckor. Med hjälp av en individuellt anpassad app kan de som jobbar utomhus få råd om hur man förebygger och hanterar värme och kyla.
-
Så skapas ett kreativt klimat
Innovationer • Tålamod och bra samarbete. Det krävs för att driva en idé oavsett om man är Nobelpristagare eller bara vanlig anställd som vill förbättra arbetsmiljön.
Senaste om Forskning
-
Då ökar risken för värmestress
Arbetsmiljöarbete • Byggnadsbetare, vägarbetare, lantarbetare och andra yrkesgrupper som jobbar utomhus löper störst risk att drabbas av värmestress.
-
En kram kan skydda mot stress
Stress • En kort kram kan fungera som en buffert mot stress. Det visar en tysk forskningsstudie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plos one.
-
Därför blir unga kvinnor mer zoomtrötta
Distansarbete • Att synas på en skärm med sin hemmiljö som bakgrund spär på den press som unga redan känner av sociala medier. Det konstaterar Markus Fiedler, forskare i medieteknik.