Hoppa till huvudinnehållet
Digitalisering

Jämlikare möten när robot fördelar ordet

Sociala robotar blir allt vanligare i arbetslivet. De kan till exempel svara på enklare frågor i köpcentra eller på hotell. Men en robot skulle också kunna användas för att fördela ordet rättvist under jobbmöten. Furhat heter en social robot som utvecklats på Kungliga tekniska högskolan.

Det finns en rad tänkbara användningsområden i arbetslivet för robotar med socialt beteende. I stället för att använda pekskärmar för att få reda på saker kan man låta en människoliknande robot sköta jobbet.

– Det vi har tänkt oss är till exempel att använda en robot som receptionist på kontor eller hotell, som kan sköta enklare typer av frågor. Ofta är det samma typ av frågor som återkommer i informations- och receptionisttjänster, säger Jonas Beskow, professor i talkommunikation på Kungliga tekniska högskolan (KTH).
Hur länge frukosten serveras, om det finns wifi och när man måste checka ut är exempelvis vanliga frågor på hotell.

Men sociala robotar skulle också kunna användas under jobbmöten. Robothuvudet Furhat, som utvecklats av forskare på KTH, har fått träna på flerpartssamtal för att lära sig förstå när någon pratat klart. Eftersom män ofta dominerar jobbmöten skulle Furhat kunna göra diskussionerna mer könsneutrala och rättvisa.

– En möjlighet är att när man har flera personer som pratar samtidigt kan den ha koll på vem som pratat mest och se till att alla får tillfälle att prata lika mycket, säger Jonas Beskow.

Furhat används för tillfället som extralärare av några skolor i Stockholmsområdet. Roboten fungerar som medspelare och hjälp i ett kortspel där eleverna får lära sig om olika ämnen.

bild på Krister Zeidler

Krister Zeidler

Mer om Digitalisering

Senaste om Forskning