Spännande jobb kan också vara tråkiga
Publicerat 19 maj 2016
En ny studie från finska Arbetshälsoinstitutet gör upp med myten om att det bara är medarbetare med rutinuppgifter som blir uttråkade på jobbet. Även chefer och experter har tråkigt.
Den som har arbetsuppgifter som går på rutin och inte kräver så mycket tankeverksamhet kan lätt känna meningslöshet. Men faktum är att personer som har spännande jobb och fina titlar också upplever tristess. Det visar en studie från finska FIOH, Finnish Institute of Occupational Health, där 72 chefer och specialister inom försäljning, bank, finans och administration intervjuats.
– Att känna sig uttråkad ibland är vanligt och inte farligt. Men det är viktigt att vara uppmärksam på det och undvika att det blir en dominerande eller permanent känsla, säger Lotta Harju, en av forskarna bakom studien, i en kommentar.
Forskarna pekar ut tre situationer då vi blir uttråkade på jobbet. En är när jobbet inte är tillräckligt utmanande och arbetsuppgifterna går på rutin. En annan är när arbetsmängden är för stor och målen otydliga. Den tredje och sista situationen är när man ofta blir avbruten eller får nya direktiv. Det kan vara byråkrati och administrativa bördor som tillkommer, chefer som vill kontrollera saker eller kollegor som lägger sig i. Resultatet blir ofta att överblicken och den röda tråden går förlorad.
– När man är uttråkad använder man inte sin fulla potential. Man blir passiv och arbetsförmåga och produktivitet faller. Ofta använder man arbetstiden till privata saker, säger Lotta Harju.
Hennes tips till organisationer och företag som vill motverka uttråkade medarbetare är att utnyttja alla medarbetares fulla potential och uppmärksamma och ta vara på var och ens kunskaper.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Kompetens
-

Minska risken för felrekrytering
Chef Rekrytering är en stor och viktig del av chefens jobb. Men det kan också skapa stress. Här är några råd för att göra processen lite lättare.
-

Mentorn – en spegel och ett bollplank
Kompetens Inspiration, bollplank och stöd. Att ha en mentor, eller ingå i ett professionellt nätverk, kan vara bra och viktiga verktyg för en chef – inte minst för den som är ny i sin roll. Dessutom kan det minska känslan av ensamhet som lätt uppstår som chef.
-

Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.