Bild: Istockphoto
Rutiner behövs för krävande kunder
Publicerat 29 augusti 2016
Av 3 000 tillfrågade butiksanställda har var tredje blivit hotad av en kund. Nästan lika många kvinnor har blivit sexuellt trakasserade. Mer utbildning för alla som jobbar i butik kan bidra till att stävja problemen.
Forskare vid högskolorna i Borås och Karlstad har studerat arbetsmiljön inom handeln. Undersökningen är inte enbart inriktad på problem med hot och våld, utan omfattar även situationer som kan vara förolämpande eller obehagliga för de anställda.
– Närmare 90 procent av de medverkande i studien upplever att kunder betett sig kränkande, säger Nicklas Salomonson, docent i företagsekonomi på Högskolan i Borås.
Ett vanligt problem är att kunder kräver uppmärksamhet direkt, utan hänsyn till andra arbetsmoment. Till exempel genom att avbryta, höja rösten och använda kränkande ord. Att kunder beter sig illa inverkar i längden negativt på de anställdas arbetsmiljö, motivation och hälsa.
– Man upplever att det har blivit ett hårdare klimat där kunderna mer nu än tidigare tycker att det alltid har rätt. Stressen bland kunderna har ökat och det ger fler konflikter, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handelsanställdas förbund.
För att motverka problemen ska de anställda ha klara rutiner för hur de ska hantera förolämpande kunder. Det ska också finnas rutiner för reklamationer och arbetsgivare ska informera sin personal om dem. Dessutom behövs utbildning i hur man kan hantera olika kränkande situationer. Där brister det i dag hos en del företag.
– Handels, Svensk Handel och KFO ser över om vi ska ge någon sorts utbildning i detta ämne så att den blir tillgänglig för alla företag och arbetstagare. Vi har diskuterat om vi ska ta fram en webbutbildning eller liknande som är gratis till alla berörda. Vi vet att vi kan få bra spridning med just webbutbildning, då vi tidigare sett bra resultat med utbildningen Säker i butik, säger Krister Colde.
Förutom de arbetsmiljöproblem som uppstår då kunder beter sig illa, lyfter forskningsprojektet i Borås och Karlstad fram de strategier som anställda och organisationer använder sig av. Studiens syfte är att bidra med kunskap om de kränkande situationerna och hur de hanteras i relation till dagens syn på kunder i serviceverksamheter.
– Jag är rädd för att det blir ännu hårdare klimat i samhället framöver. Sverige växer när det gäller befolkningen och klyftorna ökar för varje år. Därför måste vi tillsammans med arbetsgivarna vara förberedda och sätta in resurser när det gäller kränkningar av det anställda. Detta är ett av Handels främsta arbetsmiljöproblem inom de närmsta 10 åren tror jag, säger Krister Colde.
Peter Rehnfeldt
Mer om Hot och våld
-
Allt fler polisanmälningar om våld i skolan
Hot och våld • Allt fler lärare och elever polisanmäler våldsbrott i skolan, enligt en rapport från Brottsförebyggande rådet.
-
Lärare får hjälp att hantera föräldrars arga mejl
Hot och våld • Forskare från Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda för att hjälpa skolor att hantera digitala aggressioner mot skolpersonal. Det vanligaste exemplet är arga mejl från vårdnadshavare.
-
Ny forskning om kroppsburna kameror
Hot och våld • Kroppsburna kameror som kan spela in, är utrustning som blivit allt vanligare bland ordningsvakter. Syftet är att skapa en bättre arbetsmiljö genom att avvärja hot och våld och om det inte går kan kameran dokumentera det som sker.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.