
Bild: Istockphoto
Ny forskning skapar bättre förarmiljö
Publicerat 25 april 2016
En olämplig sittställning kombinerat med en ojämn körbana sliter på förarens nacke och rygg. Genom en bättre ergonomisk utformning av bland annat stol, speglar och instrument vill fordonstillverkarna lösa problemen.
Transportbranschen sysselsätter cirka 90 000 personer. Många förare av tunga fordon utsätts för belastningsskador på ryggens nedre delar och förslitnings och vibrationsskador. Det beror bland annat på ensidiga sittställningar och felaktig kroppsställning vid lastning och lossning.
Länge har konstruktionen av lastbilshytter varit traditionellt utformade så det finns utrymme för förbättringar.
Patrik Blomdahl är specialist i ergonomi vid Volvo lastvagnar och har närmare studerat orsaker och åtgärder. Han har konstaterat att förare av distributionsbilar har andra promlem än de som kör långtradare. De sitter med en mer framåtlutad körställning.
– De förare som gör kortare resor använder inte ryggstödet fullt ut utan sitter mer framåtlutande. Det gör att de får problem med får en felformad rygg och smärtor i ryggens nedre del. Smärtor som sedan strålar ut i benen, säger Patrik Blomdahl.
De som kör distributionslastbil har en mer varierad uppmärksamhet än långtradarförarna– även åt sidan. De gör kortare transporter med konstant hög aktivitet där körning varvas med lastning och lossning av gods.
– Förarna prioriterar sikt högre än sittkomfort, säger Patrik Blomdahl.
Vid fjärrtransporter har förarna fokus på horisonten och sitter långa perioder med låg aktivitet. De har en mer tillbakalutad körställning. De måste också ha extra uppsikt vid lågfartsmanövrer i stadstrafik och under lassning och lossning.
– Det sker förändringar under körning i sidled. Det gör att huvudet är i rörelse och påverkar nacke och axlar, säger Patrik Blomdahl.
Det som motverkar arbetsskador är fjädringen och dämpningen i stolen. Stolarna utformning är viktig och har många inställningsmöjligheter. Dynutformning med tjockare stoppning är bra och ska kombineras med rätt rattvinkel.
Några åtgärder för att förbättra trafikmiljön för lastbilsförare är ett utvecklat spegelsystem (indirekt sikt). Att skapa lågt placerade sidorutor som underlättar sikten åt sidan. Högre instrumentering för information så att föraren kan läsa av den med bekväm sittställning. Lättlästa displayer som ställer om sig beroende på infallande ljus från vindrutan.
Jan Vejstad
Mer om Ergonomi
-
Pausövningar som är bra för både kropp och knopp
Ergonomi • Att stå på ett ben en stund bredvid skrivbordet är ett exempel på en bra pausövning på kontoret.
-
Korta rörelsepauser minskar sjukfrånvaron
Ergonomi • Genom att införa korta rörelsepauser på arbetstid kan långtidssjukskrivningarna minska med 13 procent. Det visar en dansk forskningsstudie där 70 000 anställda deltagit.
-
E-handelsboom påverkar arbetsmiljön
Ergonomi • Hela 8 av 10 utlämningsställen och transportföretag brister i sina arbetsmiljörutiner, enligt en stor inspektionsinsats av e-handelskedjan som Arbetsmiljöverket genomfört. Många bär tunga paket utan hjälpmedel och riskerar belastningsskador.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Då ökar risken för värmestress
Arbetsmiljöarbete • Byggnadsbetare, vägarbetare, lantarbetare och andra yrkesgrupper som jobbar utomhus löper störst risk att drabbas av värmestress.
-
En kram kan skydda mot stress
Stress • En kort kram kan fungera som en buffert mot stress. Det visar en tysk forskningsstudie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plos one.
-
Därför blir unga kvinnor mer zoomtrötta
Distansarbete • Att synas på en skärm med sin hemmiljö som bakgrund spär på den press som unga redan känner av sociala medier. Det konstaterar Markus Fiedler, forskare i medieteknik.