
Bild: Linda Friberg
Kunden har inte alltid rätt
Publicerat 24 maj 2016
Respektlösa kunder och osäkra arbetsförhållanden är vanligt för de som arbetar inom lågstatusyrken. Samtidigt finns det många sätt att skapa värdighet i sin arbetssituation, visar resultatet i en ny avhandling.
Helena Lundberg vid Karlstads universitet har studerat hur anställda inom detaljhandel, hotell och restaurang gör att för att bibehålla sin värdighet i en många gånger tuff arbetssituation. Resultaten pekar på att det finns många strategier som den enskilde använder sig av för att förbättra sin situation.
– I relationen till chefen fann jag att anställda exempelvis kunde omdefiniera sin syn på de normer som finns om ständig tillgänglighet, det vill säga att alla ska ställa upp och jobba med kort varsel, genom att se på detta som en möjlighet snarare än en skyldighet. Andra tar strid mot kraven genom att protestera eller skydda sig mot kraven genom att gå in i en distanserad serviceroll där de inte blir lika sårbara.
Det är inte ovanligt att kunder beter sig respektlöst och hänvisar till den gamla devisen om att kunden alltid har rätt.
– Det händer till och med att kunder tar till hot, våld och trakasserier. Här är en vanlig strategi bland dem som utsätts för det att man till exempel utvecklar en stark stolthet över sitt yrke eller att man helt enkelt konfronterar respektlösa kunder, säger Helena Lundberg som anser att själva upplevelsen av värdighet är en central drivkraft hos alla människor. Värdighet kan därmed ses som grundläggande för att vi ska känna att vi har ett meningsfullt och tillfredsställande liv.
De problem som uppmärksammas i studien pekas ut som problem för såväl organisationer som samhället i stort, eftersom det inte bara handlar om arbetsvillkor utan också om status och hur vi värderar olika yrken.
– Jag tror att ett första steg mot förändring är att kunna visa hur det faktiskt ser ut. Inom organisationer anser jag att man framförallt behöver stärka inflytandet hos de anställda, exempelvis genom de lokala facken.
Ladda ner avhandlingen "Strävan efter värdighet, en studie av servicearbeten"
Peter Fredriksson
Mer om Arbetsklimat
-
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Arbetsklimat • Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
-
Trivseln ökar trots oroliga tider
Arbetsklimat • Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning.
-
Så hanterar du känslor på jobbet
Arbetsklimat • När känslorna tar överhand utan att vi förstår varför kan de bli ett hinder. Speciellt på en arbetsplats där vi helst inte vill blotta oss med stora känsloutbrott. Lär dig förstå känslor bättre.
Papperstidning
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
”Diagnosen har gjort att stress ses som något skadligt”
Stress • Diagnosen utmattningssyndrom är unik för Sverige. Samtidigt finns mycket lite kunskap om orsaker och behandling. Det bekymrar Elin Lindsäter, forskare vid Karolinska Institutet.
-
Pandemin skapade filterbubblor på jobbet
Distansarbete • De som jobbade på distans under pandemin fördjupade sina relationer med en liten grupp kollegor, medan andra valdes bort.
-
Ny guide ska stötta unga chefer
Chef • Sverige har lägst andel unga chefer i Europa. Endast var fjärde chef är under 40 år och hälften funderar på att sluta. En ny guide ska att hjälpa organisationer ta vara på de unga cheferna.