Checklistor om arbetsmiljö
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Så använder du Prevents checklistor
Välj språk
Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.
Dela checklista
När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan.
Riskbedömning
Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.
Automatisk handlingsplan
Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbröjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Dölja frågor och områden
Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område".
Hitta och spara checklistan
Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som excel samt skriva ut och spara som pdf.
Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (excel, pdf).
Hänvisar till nya AFS-strukturen
På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.
Vad händer med de gamla checklistorna?
Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de.
Finns checklistorna på engelska?
Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.
Får de nya checklistorna nya länkar/url?
De nya checklistorna har samma länkar som de gamla.
Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor?
Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig.
Vad händer med länkarna till AFS:ar?
Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.
Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?
Ja, du kan dölja områden frågor samt dölja enskilda frågor. I dagsläget kan du inte lägga till frågor men den funktionen kommer under 2025.
Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?
Den funktionen kommer under 2025.
Var sparas checklistorna?
Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel.
Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?
Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet.
Skapa konto
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor. Läs mer under rubriken Dela checklistan.
Byta ägare av checklistan
På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.
-
Gjuteri Allmän del
-
Golf
Checklistan är indelad i tre delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan delarna 2 till 4 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis
-
Grafiska branschen
Checklistan innehåller frågor om till exempel frågor om lokalerna, maskiner och kemikalier.
-
Gravida och ammande arbetstagare
Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet så att gravida och ammande arbetstagare inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Hamnar allmän del
-
Hamnar containerhantering
-
Handmaskin
Checklistan innehåller frågor om arbete vid handmaskin.
-
Hemtjänsten
Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.
-
Hot och våld
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras, hur arbetsplatsen är utformad och om anställdas kunskaper om hur de ska agera i hotfulla situationer. Den är lämplig att användas av chef och
-
Hotellstädning
Checklistan tar upp frågor om hur lokaler och utrustning är utformade samt hur arbetet är organiserat för hotellstädare. Vid översyn av det systematiska arbetsmiljöarbetet hänvisas till andra checklistor
-
Hårdlödning
Checklistan tar upp frågor om arbetsmetod och skyddsutrustning vid hårdlödning.
-
Hälsoundersökningar
Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder
-
Härdplaster
Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med härdplaster undersöks och organiseras med exempelvis läkarundersökningar för de arbetstagare som exponeras.
-
Hästnäringen
Checklistan innehåller till exempel frågor om grundläggande arbetsmiljöarbete, säkerhet, psykosocial och fysisk arbetsmiljö.
-
Högtrycksspolning
Checklistan innehåller frågor om utbildning och skyddsutrustning m.m. vid högtrycksspolning.
-
Introduktion
Den här checklistan behandlar verksamhetens rutiner vid introduktion av nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud
-
Kassaarbete
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol och bildskärm med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker för våld eller hot
-
Kemiska risker
En kemisk riskkälla är ett eller flera kemiska ämnen som tillsammans kan medföra ohälsa eller olycksfall.
-
Krishantering på arbetsplatsen
Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt
-
Kränkande särbehandling
Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för kränkande särbehandling. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och lagkrav.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil
Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Kött, chark och delikatess
Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.
-
Lackering
Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på