Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Inför rätt IT - Införande

    Checklista för delprocessen Organisatoriskt införande av IT-system. Med organisatoriskt införande menas verksamhetsmässiga aspekter (i motsats till rent tekniska aspekter). På engelska skiljer man

  2. Inför rätt IT - Förbättringsarbete

    Checklista för delprocessen Kontinuerligt förbättringsarbete av digitala arbetsmiljön. Med kontinuerligt förbättringsarbete avses alla sådana aktiviteter och åtgärder som återkommande behöver göras

  3. Inför rätt IT - Agila utvecklingsprocesser och digital arbetsmiljö

    Checklista för delprocessen IT-utveckling i agila utvecklingsprocesser. Denna checklista avser att ge råd om hur man i ett systemutvecklingsprojekt, där man arbetar enligt en agil modell, kan och bör

  4. Hälsoundersökningar

    Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder

  5. Hotellstädning

    Checklistan tar upp frågor om hur lokaler och utrustning är utformade samt hur arbetet är organiserat för hotellstädare. Vid översyn av det systematiska arbetsmiljöarbetet hänvisas till andra checklistor

  6. Gravida och ammande arbetstagare

    Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet så att gravida och ammande arbetstagare inkluderas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

  7. Första hjälpen

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig

  8. Företagshälsovården - Tjänster

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med företagshälsovård eller likvärdig kompetens är organiserat och hur det fungerar respektive företagshälsans kompetens.

  9. Företagshälsovården

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  10. Distansarbete

    Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan

  11. Dentallaboratorier

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd.

  12. Byggnadsställningar

    Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna.

  13. Byggnadsplåtslageri

  14. Byggnadsplåtslageri
  15. Buller

    Checklistan innehåller frågor om bullerexponering och åtgärder för att minska riskerna med buller.

  16. Brandskydd

    Checklistan innehåller frågor om hur verksamheten är organiserad och hur lokalerna är utformade i syfte att skapa ett bra brandskydd.

  17. Beredskapsarbete i energisektorn

    Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.

  18. Belysning

    Checklistan innehåller frågor om hur såväl allmän- som platsbelysningen är utformad. Syftet är att skapa en bra synergonomi men även belastningsergonomi eftersom det finns ett viktigt samspel mellan

  19. Asbest

    Checklistan innehåller frågor om åtgärder för att minska riskerna för asbestexponering.

  20. Arbetsskador och tillbud

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med tillbud och arbetsskador organiseras. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner

  21. Arbetsorganisation

    Checklistan innehåller allmänna frågor om hur arbetet är organiserat med anknytning till arbetsmiljöarbetet. Den är lämplig att användas av ansvarig chef vid en genomgång av organiseringen av, och kunskapsnivån

  22. Arbete vid skärm

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med bord, stol och belysning med mera är utformad och hur arbete vid skärm organiseras.

  23. Anläggningsbranschen

    Checklistan vänder sig till företag i anläggningsbranschen som har anställda ute på arbete på arbetsplatser där man själv inte har samordningsansvaret.

  24. Ambulanssjukvården

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt