Checklistor om arbetsmiljö
Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen.
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.
Nyhet! Nu kan du skräddarsy din checklista genom att lägga till frågor. Se filmen.
Så använder du Prevents checklistor
Välj språk
Du kan nu översätta alla checklistor till engelska. Översättningen är AI-genererad. Tänk på att du behöver göra valet innan du börjar fylla checklistan. Svenska är förval.
Dela checklista
När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Det finns två sätt att dela:
- Ange e-postadress till de som ska få tillgång till listan
- Klicka på "Kopiera länk" och klistra in i ett meddelande
Riskbedömning
Du kan lägga till riskbedömning och åtgärd på frågor genom att klicka på knappen "Risk och åtgärd". Du kan lägga till flera åtgärder på samma fråga.
Automatisk handlingsplan
Om du lägger till "Risk och åtgärd" på en fråga i checklistan påbörjas automatiskt en handlingsplan. När du svarat på frågorna i checklistan kan du ladda ner handlingsplanen i Excel. I excelfilen kan du sedan lägga till ytterligare information så att handlingsplanen blir komplett. Handlingsplanen sparar du i er dokumentation av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Dölja frågor och områden
Om frågor eller områden i checklistan inte är relevanta kan du dölja frågor och områden genom att klicka på "Dölj fråga" och "Dölj område".
Lägga till frågor från Prevents frågebank
Du kan lägga till frågor till en påbörjad checklista. Det gör du längst ner i högermeny under "Se/Lägg till". Där kan du söka efter frågor och områden. Det är enklare att söka och lägga till frågor än hela områden. Klicka på plustecknet om du vill lägga till. Frågan hamnar längst ner i listan. Se instrukionsfilm ovan för mer detaljerad information.
Skapa och lägga till egna frågor
Du kan skapa och lägga till egna frågor i en påbörjad checklista. Det gör du längst ner i checklistan genom att klick på "Skapa egen fråga". Frågan hamnar längst ner i listan.
Hitta och spara checklistan
Din ifyllda checklista sparas automatiskt på Mina sidor. Du kan också ladda ner checklistan som Excel samt skriva ut och spara som PDF.
Checklistan sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du ha kvar checklistan längre behöver du spara ner checklistan (Excel, PDF).
Hänvisar till nya AFS-strukturen
På många av frågorna i checklistorna länkar vi till Arbetsmiljöverkets författningssamling och allmänna råd (AFS:ar). Vi länkar till de kapitel och paragrafer i föreskrifterna som gäller från och med år 2025.
Uppdaterad 20250203
Vad händer med de gamla checklistorna?
Dina gamla checklistor finns kvar i läsbart läge fram till 31 maj 2025. Efter det raderas de.
Finns checklistorna på engelska?
Ja, alla checklistor kan AI-översättas till engelska. Vill man ha dem på engelska behöver valet göras innan man börjar fylla i listan.
Får de nya checklistorna nya länkar/url?
De nya checklistorna har samma länkar som de gamla.
Jag har ingen inloggning till Mina sidor, kan jag använda Prevents checklistor?
Du måste logga in på Mina sidor för att kunna påbörja och dela en checklista. Däremot kan kan du fylla i en checklista om någon annan påbörjat och delat en lista med dig.
Hur hanteras personuppgifter och annan data när man använder Prevents checklistor?
- Du behöver skapa ett Prevent-konto för att börja använda en checklista. När du skapar ett konto sparas för- och efternamn samt e-postadress via en molntjänst på servrar i Sverige och EU.
- E-postadressen du anger kopplas till en unik länk till din checklista, och sparas på Prevents servrar i Sverige. Om du använder dela-funktionen för att dela checklistan med en annan e-postadress, sparas även den e-postadressen kopplad till checklistan på Prevents servrar i Sverige.
- Alla svar och text i checklistan sparas på Prevents servrar i Sverige.
- Prevent är personuppgiftsansvarig.
Vad händer med länkarna till AFS:ar?
Länkarna till AFS:arna är uppdaterade till Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur. Länkarna går till respektive kapitel och paragraf på av.se.
Kan jag lägga till eller ta bort frågor ur checklistan?
Ja, du kan dölja ett helt områd med frågor samt dölja enskilda frågor. Du kan också lägga till frågor i en checklista. Du kan antingen välja frågor från Prevents frågebank eller skapa egna frågor.
Kan jag skräddarsy listan utifrån min verksamhet?
Ja det kan du göra. Välj en befintlig checklista och lägg sedan till frågor antingen från Prevents frågebank eller skapa egna frågor.
Var sparas checklistorna?
Checklistorna sparas i 3 år på Mina sidor. Vill du spara dem längre får du ladda ner checklistorna som PDF eller Excel.
Jag använder IA-systemet, kan jag se era checklistor där?
Några av Prevents checklistor är manuellt upplagda i IA-systemet.
Skapa konto
När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Kontot är personligt och knutet till din e-postadress, men det går bra att dela checklistan med dina kollegor.
Dela checklista
När du börjat fylla i en checklista kan du dela den med andra genom att klicka på Dela med andra i högermenyn eller på Mina sidor. Du anger e-postadress till de som ska få tillgång till listan.
Byta ägare av checklistan
På Mina sidor kan du byta ägare av en checklistan, till exempel om du slutar eller någon annan tar över ansvaret. Om du gör det försvinner checklistan från ditt konto.
-
Lackering
Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på
-
Luft och temperatur
Checklistan innehåller frågor om arbetsplatsen har ett lämpligt klimat med tanke på arbetets art.
-
Mast- och stolparbete - planering
Checklistan innehåller frågor om planering vid mast- och stolparbete. Syftet är att arbeta förebyggande för att undvika ohälsa och olyckor.
-
Medicinska kontroller
Den här checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren ordnar eller erbjuder medicinska kontroller, med eller utan tjänstbarhetsintyg, vid vissa typer av arbeten. Checklistan är lämplig att användas
-
Menstruation
Den här checklistan kan användas som hjälp för att riskbedöma arbetet med att inkludera menshälsa i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Måleri - Entreprenad
Checklistan innehåller frågor om målarens arbetsmiljö vid ett arbete på entreprenad. Den innehåller frågor om exempelvis arbetsplatsens utformning och målarens arbetsutrustning.
-
Måleri - Rutiner och instruktioner
Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. I checklistan efterfrågas två typer av dokument, själva rutinbeskrivningen samt så kallade redovisande dokument.
-
Måleri - Verkstad
Checklistan innehåller frågor om hur lokaler och utrustning med mera är utformade i måleriet. Den inleds med några allmänna ämnesområden och fortsätter med några typiska riskområden och utrymmen.
-
OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö
Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar
-
Personal - Inhyrande företag
När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personal - Uthyrande företag
När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan
-
Personalutrymmen
Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig
-
Personnel - Hiring company
When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible
-
Personnel - Staffing agency
When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who
-
Planering av byggnads- och anläggningsarbete
Alla arbeten som behövs för att uppföra, underhålla och riva en byggnad eller en anläggning omfattas av föreskrifterna om Byggnads- och anläggningsarbete. Om man på ett fast driftställe uppför en ny
-
Plåtslageriverkstäder
-
Reception
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol, bord, belysning och arbetshjälpmedel med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker
-
Rutiner och instruktioner - Del 1 Allmänna
Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns
-
Samordningsansvar fast driftställe
Den här checklistan tar upp frågor om hur verksamheten hanterar sitt samordningsansvar på ett fast driftställe. Checklistan är lämplig att användas vid till exempel upprättandet av en rutin för samordningsansvaret
-
Sexuella trakasserier
Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för sexuella trakasserier. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, sexuella trakasserier och lagkrav. Checklistan
-
Snickerier, del 1
Ordning, ventilation, klimat, buller, belysning, brandskydd, första hjälpen, personal
-
Soprum och källsortering
Checklistan innehåller frågor om hur soprummet är utformat, om det finns lämplig arbetsutrustning som används på rätt sätt med mera. Syftet är att skapa ett arbete i soprummet fritt från risker.
-
Städning
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad och om arbetstagarna har kunskaper för att kunna genomföra städarbetet på ett lämpligt sätt. Syftet är att skapa ett städarbete fritt från
-
Svets tillfälliga arbetsplatser - Del 1 till 7
Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
-
Svets tillfälliga arbetsplatser - 1. Arbetsledningen
Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare