
Bild: Susanne Engman
Fem tips för att bli bättre på att mingla
Publicerat 3 november 2025
Känner du dig också obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Arbetsliv bad varumärkesexperten Anna-Karin Lingham om några tips på hur man övervinner sin mingelskräck och blir säkrare och mer avslappnad.
- FÖRBERED DIG
Det är vanligt att känna ett visst obehag inför tanken på att mingla trots att du brukar känna dig trygg och upplevas som öppen i andra sociala sammanhang. Mingel är en ovan situation där det ofta finns oklarheter kring deltagare, roller, förväntningar och hur man ska ta kontakt. Ett bra sätt att minska stressen inför ett mingel är att förbereda sig. Tänk igenom hur du vill presentera dig och ha några samtalsämnen i rockärmen. Om möjligt kan du förbereda dig genom att försöka få koll på vilka det är du ska träffa och fundera på vad du skulle vilja fråga just dem. Kom ihåg att jobbrelaterade frågor inte alltid är en favorit hos alla. Ibland kan det öppna upp att i stället prata om familj och fritidsintressen. - VAR GENUIN
Ett vanligt misstag är att gå ut för hårt och sälja in sig själv. Då tappar omgivningen snabbt intresset. Många blir stressade av att försöka skapa ett gott intryck på kort tid, men det behöver inte vara så svårt, enligt Anna-Karin Lingham. Släpp kraven på att prestera och försök att bara vara närvarande. Ett vänligt leende, ögonkontakt och en kort presentation räcker ofta långt. Det handlar mer om energi än om perfekta ord. Håll mer fokus på att vara intresserad än att vara intressant. Då blir du intressant av bara farten. - LYSSNA
Ställ nyfikna frågor och fokusera på att lyssna snarare än att bli lyssnad på. En enkel fråga kan snabbt öppna upp samtalet och lätta på stämningen. Genom att vara tillgänglig, närvarande och intresserad så signalerar du vilken ton och öppenhet som gäller i den organisation du representerar. Du stärker både organisationens och ditt eget varumärke genom din närvaro. Och var inte rädd för tystnad, ni har ett gemensamt ansvar för att skapa ett gott samtal. - SE DET SOM EN CHANS ATT TRÄNA
Se mingel som en träningsarena där du får öva på att vara social i olika sammanhang. Ta chansen att prata med branschfolk eller yrkeskollegor du inte brukar prata med i vanliga fall. Kom ihåg att det garanterat är fler än du som känner sig osäkra. Du kan själv underlätta för någon annan genom att ta kontakt och presentera dig för någon som står ensam och kanske ser osäker ut. Att bjuda in fler i ett samtal är också ofta välkommet. Skapa en lucka bredvid dig och den du pratar med och gör det möjligt för fler att komma in. Efter minglet är det viktigt att vara snäll mot sig själv. Fokusera på det som gick bra – inte på vad du kunde gjort annorlunda. Det stärker ditt självförtroende och gör det mer lockande att mingla när nästa tillfälle dyker upp. - FÖLJ UPP
Ett mingel är perfekt tillfälle för att bredda ditt nätverk. Här kan du möta nya leverantörer, kunder och framtida medarbetare. Efteråt är det förstås bra att följa de nya kontakter du fått. Men gör det på ett smidigt sätt. Fokusera på att ge mer än du får när du följer upp nya kontakter. Det lönar sig oftast. Skicka ett kort mejl eller ett meddelande på Linkedin där du tackar för samtalet och kanske refererar till något ni pratade om. Det viktiga är att visa att du uppskattade kontakten. Vill du ta samtalet vidare kan du föreslå ett digitalt möte eller en pratstund över en lunch. Men tänk på att de flesta har välfyllda kalendrar, så föreslå bara möten där du ser att det kan finnas ömsesidig nytta.
Källa: Anna-Karin Lingham, varumärkesexpert

Anita Gullberg
Mer om Möten
-

Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.
-

Så blir du bättre på att mingla
Möten Känner du dig obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Det finns enkla knep för att övervinna sin mingelskräck och bli säkrare och mer avslappnad.
-

Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.