Hoppa till huvudinnehållet
Illustration med grupper av människor som pratar med varandra. En person är ensam och verkar ha svårt att ta kontakt med de andra.

Bild: Susanne Engman

Möten

Fem tips för att bli bättre på att mingla

Känner du dig också obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Arbetsliv bad varumärkesexperten Anna-Karin Lingham om några tips på hur man övervinner sin mingelskräck och blir säkrare och mer avslappnad.

  1. FÖRBERED DIG
    Det är vanligt att känna ett visst obehag inför tanken på att mingla trots att du brukar känna dig trygg och upplevas som öppen i andra sociala sammanhang. Mingel är en ovan situation där det ofta finns oklarheter kring deltagare, roller, förväntningar och hur man ska ta kontakt. Ett bra sätt att minska stressen inför ett mingel är att förbereda sig. Tänk igenom hur du vill presentera dig och ha några samtalsämnen i rockärmen. Om möjligt kan du förbereda dig genom att försöka få koll på vilka det är du ska träffa och fundera på vad du skulle vilja fråga just dem. Kom ihåg att jobbrelaterade frågor inte alltid är en favorit hos alla. Ibland kan det öppna upp att i stället prata om familj och fritidsintressen.
  2. VAR GENUIN
    Ett vanligt misstag är att gå ut för hårt och sälja in sig själv. Då tappar omgivningen snabbt intresset. Många blir stressade av att försöka skapa ett gott intryck på kort tid, men det behöver inte vara så svårt, enligt Anna-Karin Lingham. Släpp kraven på att prestera och försök att bara vara närvarande. Ett vänligt leende, ögonkontakt och en kort presentation räcker ofta långt. Det handlar mer om energi än om perfekta ord. Håll mer fokus på att vara intresserad än att vara intressant. Då blir du intressant av bara farten.
  3. LYSSNA 
    Ställ nyfikna frågor och fokusera på att lyssna snarare än att bli lyssnad på. En enkel fråga kan snabbt öppna upp samtalet och lätta på stämningen. Genom att vara tillgänglig, närvarande och intresserad så signalerar du vilken ton och öppenhet som gäller i den organisation du representerar. Du stärker både organisationens och ditt eget varumärke genom din närvaro. Och var inte rädd för tystnad, ni har ett gemensamt ansvar för att skapa ett gott samtal.
  4. SE DET SOM EN CHANS ATT TRÄNA 
    Se mingel som en träningsarena där du får öva på att vara social i olika sammanhang. Ta chansen att prata med branschfolk eller yrkeskollegor du inte brukar prata med i vanliga fall. Kom ihåg att det garanterat är fler än du som känner sig osäkra. Du kan själv underlätta för någon annan genom att ta kontakt och presentera dig för någon som står ensam och kanske ser osäker ut. Att bjuda in fler i ett samtal är också ofta välkommet. Skapa en lucka bredvid dig och den du pratar med och gör det möjligt för fler att komma in. Efter minglet är det viktigt att vara snäll mot sig själv. Fokusera på det som gick bra – inte på vad du kunde gjort annorlunda. Det stärker ditt självförtroende och gör det mer lockande att mingla när nästa tillfälle dyker upp.
  5. FÖLJ UPP
    Ett mingel är perfekt tillfälle för att bredda ditt nätverk. Här kan du möta nya leverantörer, kunder och framtida medarbetare. Efteråt är det förstås bra att följa de nya kontakter du fått. Men gör det på ett smidigt sätt. Fokusera på att ge mer än du får när du följer upp nya kontakter. Det lönar sig oftast. Skicka ett kort mejl eller ett meddelande på Linkedin där du tackar för samtalet och kanske refererar till något ni pratade om. Det viktiga är att visa att du uppskattade kontakten. Vill du ta samtalet vidare kan du föreslå ett digitalt möte eller en pratstund över en lunch. Men tänk på att de flesta har välfyllda kalendrar, så föreslå bara möten där du ser att det kan finnas ömsesidig nytta.
    Källa: Anna-Karin Lingham, varumärkesexpert
bild på Anita Gullberg

Anita Gullberg

Mer om Möten

Senaste om Tips och råd