
Bild: Jeff Sheldon/Unsplash
Så väcks kreativiteten på jobbet
Publicerat 24 februari 2017
Nästan var femte akademiker får inte utlopp för sin kreativitet på jobbet, enligt en undersökning från fackförbundet Jusek. Att våga göra fel samt att avsätta tid för idéarbete är två faktorer som ökar kreativiteten på jobbet.
Jusek har frågat 2 000 tjänstemän om de får utlopp för sin kreativitet på jobbet. Nästan var femte svarar att de inte får det. Chefer känner sig mer kreativa än medarbetare, äldre mer än yngre och män mer än kvinnor.
– Robotiseringen och digitaliseringen kommer att slå ut allt fler arbetsuppgifter och de nya som växer fram kommer i hög grad att vara beroende av medarbetarnas innovationsförmåga. Arbetsgivare har därför allt att vinna på att skapa utrymme för kreativitet, säger Daniel Lind, samhällspolitisk chef på Jusek i en kommentar.
Enligt undersökningen finns det också ett samband mellan kreativitet och välbefinnande på jobbet. De som är kreativa på jobbet har ofta bra samspel med kollegor, inflytande över arbetsuppgifterna och en balanserad arbetsbelastning.
Öka kreativiteten på jobbet
- Avsätt tid och resurser. Att kläcka nya idéer tar tid.
- Våga göra fel. För att pröva nya saker behövs ett tillåtande klimat.
- Ha en löpande dialog. Det är lättare att jobba vidare med en idé om man får stämma av den med sin chef eller sina kollegor.
- Rimlig arbetsbelastning. Negativ stress hämmar kreativiteten.
- Inflytande, medarbetare som kan påverka sina arbetsuppgifter och sina mål blir mer kreativa.
(Källa: Jusek)

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.