
Bild: Jeff Sheldon/Unsplash
Så väcks kreativiteten på jobbet
Publicerat 24 februari 2017
Nästan var femte akademiker får inte utlopp för sin kreativitet på jobbet, enligt en undersökning från fackförbundet Jusek. Att våga göra fel samt att avsätta tid för idéarbete är två faktorer som ökar kreativiteten på jobbet.
Jusek har frågat 2 000 tjänstemän om de får utlopp för sin kreativitet på jobbet. Nästan var femte svarar att de inte får det. Chefer känner sig mer kreativa än medarbetare, äldre mer än yngre och män mer än kvinnor.
– Robotiseringen och digitaliseringen kommer att slå ut allt fler arbetsuppgifter och de nya som växer fram kommer i hög grad att vara beroende av medarbetarnas innovationsförmåga. Arbetsgivare har därför allt att vinna på att skapa utrymme för kreativitet, säger Daniel Lind, samhällspolitisk chef på Jusek i en kommentar.
Enligt undersökningen finns det också ett samband mellan kreativitet och välbefinnande på jobbet. De som är kreativa på jobbet har ofta bra samspel med kollegor, inflytande över arbetsuppgifterna och en balanserad arbetsbelastning.
Öka kreativiteten på jobbet
- Avsätt tid och resurser. Att kläcka nya idéer tar tid.
- Våga göra fel. För att pröva nya saker behövs ett tillåtande klimat.
- Ha en löpande dialog. Det är lättare att jobba vidare med en idé om man får stämma av den med sin chef eller sina kollegor.
- Rimlig arbetsbelastning. Negativ stress hämmar kreativiteten.
- Inflytande, medarbetare som kan påverka sina arbetsuppgifter och sina mål blir mer kreativa.
(Källa: Jusek)

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat • Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Krisplan ett stöd när en medarbetare dör
Kris • När en medarbetare avlider skakar det om och väcker frågor och sorg. Att ha en plan för att hantera kriser underlättar både i det akuta skedet och på längre sikt.
-
Så blir du bättre på att mingla
Möten • Känner du dig obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Det finns enkla knep för att övervinna sin mingelskräck och bli säkrare och mer avslappnad.
-
Så får sommarjobbare en säkrare start
Unga • Att utse en handledare som går igenom risker och säkerhet är ett sätt att förebygga att unga skadar sig på sommarjobbet.