Obemannade matbutiker förändrar handelsjobb
Publicerat 1 juni 2018
Företaget Lifvs Scandinavia har som målsättning att öppna 200 obemannade livsmedelsbutiker på mindre orter i Sverige. För handelsanställda innebär det förändrade arbetsuppgifter.
Enligt nyhetsbrevet Agfo, som spanar på ny teknik och digital utveckling inom livsmedelsbranschen, vill det nystartade företaget Lifvs Scandinavia öppna 200 obemannade närbutiker på svenska landsbygden. Butikerna ska inte konkurrera med befintliga småbutiker utan etablera sig på platser som saknar närbutik i dag. Det blir ett bassortiment på 400 varor och en ansvarig på fem butiker, vars roll blir att serva och fylla på i hyllorna. Och kunderna kommer att använda en app i mobilen att handla med och för att komma in i butiken - som är kameraövervakad.
På arbetsgivarorganisationen Svensk Handel och den fackliga organisationen Handelsanställdas förbund är detta med obemannade butiker ingen stor fråga i dagsläget, om ens alls.
– Det har gjorts försök tidigare med obemannade butiker som har lagt ned och det här är ett icke-problem för oss just nu. Men ett faktum är att de som blir butikschefer i en obemannad butik blir mer lagerarbetare än butikspersonal, säger Krister Colde som är arbetsmiljöombudsman på Handelsanställdas förbund.
Han säger att den stora omvandlingen för deras medlemmar just nu inte alls handlar om framtida obemannade butiker utan om e-handeln och hur den påverkar deras arbete på olika sätt. Han tror inte heller att Sverige är moget för obemannade butiker.
– Det kanske kan vara aktuellt om fem år. Samtidigt har jag svårt att tro att det är ett system som kan fungera i glesbygd eftersom butikerna måste ligga där det finns folk för att kunna vara lönsamma. Alltså i storstäder.
Krister Colde tror också att det ändå kommer att behövas någon form av bemanning i de obemannade butikerna trots att det finns kameraövervakning och att kunderna måste ha en viss teknikmogna för att kunna handla.
– Unga som är vana att hantera ny teknik och att handla på nätet kommer att vara de som kan dra nytta av de obemannade butikerna. Inte en befolkning på glesbygden som kanske är äldre än genomsnittet, säger Krister Colde
På Svensk Handel säger pressansvarig att detta med obemannade butiker inte är något de har diskuterat. Ingen punkt på deras dagordning.

Gerd Eriksson
Mer om Digitalisering
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Sant och falskt om mobilen
Verktyg och produkter Ska man lägga mobilen i ris om man tappat den i vatten och är det sant att mobilen lyssnar på det du pratar om? Arbetsliv reder ut myter om mobilen – ett av våra allra mest använda arbetsverktyg.
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.