Gravid? Nej, jag är bara tjock
Publicerat 3 december 2018
”Öh! Tjejen! Du får öppna nu så jag kan köpa julfrimärke!” Mannen knackar uppfordrande på butiksglaset. Ja, de får allt öppna en halvtimme tidigare i dag – han måste ju trots allt hinna med sitt tåg!
Kassörskan höjer knappt ögonbrynet. För lågavlönade servicearbetare är det vardagsmat med burdusa kunder som kräver specialservice. Inte minst i jultider. Stressade julshoppare som tycker att butikspersonalen ska plocka ihop samtliga varor till släktens stora julbord. Gäster på snabbmatsrestaurangen som förväntar sig samma service som på en förstklassig krog. Eller hotellbesökare som vägrar flytta på sig för städerskornas arbete eller slänger skräp mitt framför ögonen på dem.
Det finns gott om kunder med nonchalant stil eller nedlåtande tilltal, men ännu fler utan något tilltal alls. Som inte hälsar tillbaka eller möter blicken, utan helst stirrar – i det närmaste apatiskt – på en osynlig fläck på väggen bakom kassan. Aggressiva kunder som skäller och förödmjukar personalen finns också. Som anklagar kassörskan personligen för att rabatten på julskinka inte dras av eller frågar hånfullt om servitören är på upplärning då hamburgaren är sen. Rent hotfulla eller obehagliga kunder är heller inget undantag. Olämpliga inviter och anspelningar, en klapp på rumpan eller en påträngande fråga. ”Oj, är du gravid? När ska du föda?” fick en kassörska höra av en främmande kund en vanlig tisdagsförmiddag till tonerna av Bjällerklang.
Serviceanställda står dock inte försvarslösa. Min forskning om värdighet i servicearbete visar att de använder olika subtila strategier för att skapa distans eller kompensera för sitt underläge gentemot kunderna. Att jobba med service ger ingen immunitet mot respektlöst beteende, som förunderligt många tycks tro, utan i stället skapas en känsla av stress, vantrivsel och utsatthet. Men så sprakar julstjärnorna till lite extra i fönstren ibland och servicearbetarna lyckas alltså omförhandla sin status.
Svara med samma mynt och vara otrevlig tillbaka? Absolut. Men en mer effektiv strategi är att tvärtom vara övertrevlig. Ju otrevligare kunder – desto trevligare personal. Denna glättiga fasad är såklart både uppenbar och provocerande. En annan strategi är att medvetet försämra servicen, till exempel be om två kronor om kunden glömt köpa påse. En ytterligare strategi är att skambelägga kunden. För vad svarar egentligen kassörskan på frågan om hon är gravid? ”Nej, jag är bara tjock”.
Helena Lundberg
Helena Lundberg är doktor i arbetsvetenskap och hennes avhandling beskriver olika hinder för värdighet inom lågavlönade serviceyrken. idag arbetar Helena som författare och konsult.
Helena Lundberg
Mer om Krönika
-
"Hjärnvilan är utrotningshotad"
Krönika • Av Sissela Nutley. ”Thank you for not using your cell phone” – stod det i spa:ts entré där jag bokat in tre timmar i relaxavdelningen. Det är faktiskt jag som tackar. På dessa timmar har min lilla hjärna fått tid att reflektera. Jag har exempelvis fått några nya idéer, hittat perspektiv på problem och även mentalt skrivit denna krönika.
-
Varför är det ingen som står upp?
Krönika • Av Tommy Wilèn. Har du sett filmen Döda poeters sällskap? Robin Williams spelar en normbrytande lärare som lär eleverna att tänka själva och stå upp för sina åsikter, vilket tyvärr slutar med att han får sparken. I sista scenen tittar han in i klassrummet för att säga hejdå till sina elever...
-
Lärare? Du har inget vettigt jobb alltså?
Krönika • Av Jonas Nilsson. För ett antal år sedan hamnade jag i samtal med en pratglad man på en restaurang. Vi hade väldigt trevligt, men känsloläget förändrades efter att han fick reda på att jag var lärare. ”Lärare? Jaså, du har inget vettigt jobb alltså?”
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många risker vid lövblåsning
Arbetssjukdomar • Många fastighetsbolag använder lövblåsare för att få bort grus, damm och löv. Men användningen är inte riskfri.
-
Så ska montering av solceller bli säkrare
Säkerhet • Fack och arbetsgivare jobbar nu tillsammans för att öka säkerheten för dem som monterar solceller, ett arbete som innebär många risker.
-
Yrkes-SM firar 20 år
Unga • Till Yrkes-SM som går av stapeln i Karlstad förväntas runt 30 000 besökare. Arrangörerna hoppas att fler ungdomar som söker till gymnasiet ska välja en yrkesutbildning. I många branscher är rekryteringsbehovet skriande stort, säger Pontus Slättman, ansvarig för tävlingen.