Hoppa till huvudinnehållet
Två personer i varselkläder och med säkerhetsselar.

Många arbetsgivare väljer ofta personlig fallskyddsutrustning, trots att fasta fallskyddsanordningar hade varit ett möjligt och säkrare val.

Bild: Arbetsmiljöverket

Skyddsutrustning

Många brister i användningen av fallskydd

Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.

Fall från höjd är en av de vanligaste arbetsolyckorna och konsekvenserna är ofta allvarliga. Av totalt 98 dödsolyckor i byggbranschen de senaste tio åren har 25 orsakats av just det. Fall från höjd ligger dessutom bakom cirka 300–400 arbetsolyckor med sjukfrånvaro varje år.

Mot bakgrund av det har Arbetsmiljöverket genomfört en treårig inspektionsinsats med fokus på fallskydd. Totalt har myndigheten besökt 2 500 företag inom bygg, anläggning och takarbete. 62 procent av dessa har fått krav på åtgärder och det vanligaste kravet har varit att prioritera personlig fallskyddsutrustning framför gemensamma skyddsåtgärder. Det trots att arbetsgivare i första hand ska försöka ta bort risken att falla med ett gemensamt fallskydd.

– Våra inspektörers samlade bild är att arbetsgivare ofta har valt personlig fallskyddsutrustning, trots att fasta fallskyddsanordningar hade varit ett möjligt och säkrare val. Det kan ha flera orsaker där en kan vara att det är billigare och går snabbare att satsa på personlig skyddsutrustning, säger Denisa Samuelsson på Arbetsmiljöverket.

Stress och tajta deadlines får aldrig vara en ursäkt för bristande säkerhet och dålig arbetsmiljö.

Det näst vanligaste kravet har gällt bristande riskbedömning. Arbetsgivaren ska göra en bedömning av vilken fallskyddsutrustning som behövs men i vissa fall har det ansvaret överlåtits på de anställda. I andra fall har arbetsgivaren låtit underentreprenörer genomföra riskbedömningen. Instruktioner och rutiner kring användningen av skyddsutrustningen brister också.

– De brister som vi sett vid inspektionerna visar att arbetsgivarnas arbetsmiljöarbete ofta inte är tillräckligt organiserat för att förebygga fallrisker. Det här är problem som hela branschen måste arbeta med. Vi vet att det kan vara stressigt och tajta deadlines på byggen, men det får aldrig vara en ursäkt för bristande säkerhet och dålig arbetsmiljö, säger Denisa Samuelsson.

FAKTA

Om tillsynsinsatsen

Totalt har Arbetsmiljöverket genomfört över 2 700 inspektioner på 2 500 arbetsställen inom bygg, anläggning och takarbete. Nio av tio företag var små med 5–50 anställda. Inspektionen har pågått mellan mars 2022 och februari 2025.


Arbetsmiljöverket

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Skyddsutrustning

Senaste om Mer om arbetsmiljö