Bild: Fredric Alm
Mitt svåraste beslut
Publicerat 13 februari 2023
Många ställs då och då inför att fatta svåra beslut i jobbet. Beslut som kommer att få stora konsekvenser – inte minst för andra. Här berättar tre personer om sina svåraste beslut.
”Någon behövde dra i nödbromsen, det blev jag”
Carina Lidberg, lärare på Högalidskolan i Kiruna, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Kiruna
Varför beslutade du om skyddsstopp?
– En skola hade haft underbemanning på mellanstadiet under lång tid. Lärarna hade stora klasser och en orimlig arbetsbelastning. Efter ett arbetsplatsbesök stod det klart att det inte fanns annat än att lägga skyddstopp. Skolan stängde i tre dagar och upprättade en handlingsplan, sedan öppnade den på halvtid tills de rekryterat mer personal.
Vem bollade du med på vägen?
– Mina fackliga kollegor i styrelsen och regionen och Kiruna kommun som såg samma sak.
Någon behövde dra i nödbromsen, det blev jag. Det mediauppbåd som sen pågick hela hösten var jag inte beredd på. Jag är lärare och jobbar fackligt en dag i veckan. Skyddsstoppet blev ett signalvärde för andra lärare och skyddsombud och många hörde av sig.
Hur gick det sen?
– Uppmärksamheten ledde till att ett 30-tal personer sökte jobb på den skolan. Nu har många slutat igen och jag har lämnat in en 6:6:a och bett kultur och- utbildningsförvaltningen att komplettera sin handlingsplan med åtgärder. Det behövs en stor portion mod för att lägga ett skyddsstopp. Gärna också skinn på näsan och kunskap om lagar och föreskrifter.
”Medarbetarna undrar vad som händer med just dem”
Aaron Kroon, People director (HR-direktör) på Schibsted Nordic Market Places
Hur ofta tar du obekväma beslut?
– Jag har haft ledande roller i 25 år och tagit många obekväma beslut. Det som är färskt nu är den historiska omorganisation vi genomgått från enskilda enheter i olika länder till en enda nordisk organisation. Det innebär nya kulturer, nya chefer och medarbetare som inte alltid fått de roller de vill ha.
Vad gör du då?
– Det är klart att medarbetarna undrar vad som händer med just dem. Alla vill känna sig trygga. Genom åren har jag lärt mig att man som chef inte ska gissa, tro eller säga att det löser sig till en medarbetare som är orolig. Vet jag inte är det bättre att säga det. Sedan har vi haft en tidsplan med olika datum för förändringarna. Det har gett medarbetarna en tydlighet. Vi har också valt att ha ett HR-perspektiv hela vägen med transparens och inkludering som ledord.
Hur har omorganisationen påverkat dig?
– Jag har triggats av att göra det så bra som möjligt. När jag möter medarbetare som är chockade och ledsna är mitt sätt att visa empati att vara tydlig med vad som gäller och upprepa det jag vet. När jag var ny som chef gick jag in med för mycket hjärta och gav för mycket av mig själv, då tappar man hela kontexten.
”Jag tvingades säga upp hundra medarbetare”
Irja Hökås, f d hotellchef i Eskilstuna, i dag senior konsult på Coachakademin
Vilket är ditt svåraste beslut som chef?
– När jag tvingades säga upp hundra medarbetare efter att Stadshotellet, som var vår arbetsplats, brann ner i en anlagd brand. Ett besked som jag visste skulle påverka deras försörjning, familjer, karriärer och framtid. Det är smärtsamt att säga upp hundra medarbetare. Samtidigt var de medvetna om vad som hade hänt och hade viss förståelse.
Hur kände du dig dagen innan mötet om uppsägning?
– Väldigt ensam. Jag var också medmänniska och många av medarbetarna var mina vänner. Vi hade täta sammankomster efter händelsen, mötet om uppsägning höll jag efter tio dagar. Jag bestämde mig för att prata fritt ur hjärtat och utan manus, i ett så exceptionellt läge fanns det ingen anledning att vara formell.
Vad hände sen?
– Vi hade en bra relation med facket och jag kopplade in arbetsförmedlingen och tog kontakt med chefer i området för att hitta nya jobb. Jag använde mig också av ledningsgruppen och deras nätverk. Det var samtal och samarbete som gällde. Efter någon månad hade 60 av 100 medarbetare fått nya jobb, vilket jag trots tragedin kunde känna mig nöjd med. Jag hade lovat att bidra med det jag kunde för att hjälpa dem vidare.
Gerd Eriksson
Mer om Så gjorde vi
-
Så hanterar vi hat och hot
Så gjorde vi • Arbetsliv träffade en förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen, en journalist, en vd på parkeringsbolag och en bibliotekarie och lät dem berätta om hur de hanterar hot och hat på jobbet.
-
Så håller jag mig kreativ
Så gjorde vi • Arbetsliv frågade en kläddesigner, en arkitekt, en AI-kreatör och en författare hur de gör för att behålla sin kreativitet på jobbet.
-
Så släpper du jobbtankarna
Så gjorde vi • När tankarna på jobbet ständigt snurrar i huvudet försämras både sömnkvalitet och förmågan till återhämtning. Så vad finns det för knep för att bli kvitt jobbtankarna när arbetsdagen är slut? Arbetsliv frågade fyra personer med psykiskt ansträngande yrken hur de gör.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Få företag har strategier för att behålla äldre
Äldre • Vi behöver arbeta längre upp i åldern, trots det är det få chefer som har strategier det. Två viktiga insatser är att visa uppskattning för en äldre medarbetare eller anpassa arbetsuppgifter så att kroppen håller.
-
Fler använder AI i jobbet
AI • Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.
-
Därför toppar kyrkan listan över psykisk ohälsa
Psykisk hälsa • Kyrkoherdar, präster och diakoner hör till de yrkesgrupper som löper allra störst risk att bli sjukskrivna för stress och utmattning. Det visar bland annat en studie från Försäkringskassan. Godhetskultur och svårigheter att sätta gränser är en del av förklaringen.