Trafiksäkerhet glöms i arbetsmiljöarbetet
Publicerat 28 april 2017
En stor del av arbetsolyckorna i Sverige är trafikolyckor. Något förbisett är cykelolyckor som är vanligt bland kvinnor inom vård- och omsorgsyrken. Det visar en rapport om trafiksäkerhet i arbetet.
Under 2015 dog 34 personer på jobbet och 11 av dessa omkom när de utförde sitt arbete på eller vid en väg. Olyckorna sker till exempel vid transporter men också när anställda kör mellan olika uppdrag.
Att se över risker i samband med resor i tjänsten ska vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet, men det glöms ofta bort anser Carl Axel Sundström som för Arbetsmiljöverkets räkning skrivit en rapport om trafiksäkerhet i arbetet.
– Det är en attityd som många har och som går ut på att man inte kan påverka hur folk kör. Att det är en privatsak. Men de är ju ingen privatsak när man kör i tjänsten, säger han.
De flesta trafikrelaterade dödsolyckor är kollisions- och singelolyckor. Närmare hälften av de trafikolyckor som drabbat män på jobbet är med lastbil. Olyckor med personbil och lätt lastbil är också relativt vanliga.
När det gäller kvinnor är cykelolyckor förvånansvärt vanliga. Det gäller i synnerhet kvinnor inom hemtjänst och äldrevård. Hela 60 procent av de trafikrelaterade olyckor som drabbar kvinnor är cykelolyckor. Ofta leder olyckorna till lång sjukfrånvaro.
– Här gäller det att arbetsgivaren tillhandahåller cykelhjälmar. De cyklar som används ska underhållas så att de är i gott skick. Under senhöst och vinter ska cyklarna förses med dubbdäck och är det riktig ishalka är det kanske bra att uppmana arbetstagarna att inte cykla alls, säger Carl Axel Sundström.
Ladda ner rapporten: Olycksförebyggande åtgärder för arbetstagare som arbetar på eller vid väg.
Trafiksäkerhet på jobbet- så gör du
- Se till att de fordon som används i tjänsten är säkra. Gäller såväl bil som cykel.
- Jobba med attityder. Den som kör i tjänsten ska följa gällande hastighetsbestämmelser, använda bälte/cykelhjälm och vara nykter.
- Minska stressen i arbetet. Se till att den som färdas mellan två uppdrag har tillräckligt med tid.
- Se till att det finns bra parkeringsmöjligheter för de som kör i tjänsten.
- Undvik i så stor mån det går körning på udda tider på dygnet.
- Minska sådant som distraherar vid körning. Den som exempelvis kör ett motorfordon ska inte svara på sms eller e-post samtidigt.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsolyckor och arbetsskador
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Byggföretagen om det ökande antalet dödsolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Långa led med underentreprenörer är inte hela förklaringen till det stora antalet allvarliga olyckor i byggbranschen tror Magnus Olsson på Byggföretagen.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Frilansande journalister får stöd mot hat och hot
Hot och våld • Journalister som utsätts för hat och hot kommer få ett stärkt skydd på initiativ av regeringen.
-
Chefers arbetsmiljö förbisedd
Chef • Chefernas arbetsmiljö glöms ofta bort i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det visar en kartläggning från Arbetsmiljöverket.
-
Teknikstrul på videomöten irriterar
Möten • Det nya arbetslivet med ökat distansarbete har lett till en ny typ av teknikproblem. Videomötesteknik som krånglar och kollegor som inte kan hantera den nya tekniken är stora irritationsmoment på jobbet. Det visar en undersökning där svenska anställda fått frågor om teknikstrul.