Ny granskning av bemanningsbranschen
Publicerat 5 juni 2017
Korta anställningar och anställningar på olycksdrabbade arbetsplatser kan göra att bemanningsbranschen är mer utsatt för olyckor än andra branscher. En granskning som Arbetsmiljöverket gjort visar att det finns brister i bemanningsanställdas arbetsmiljö. Men branschorganistaionen Bemanningsföretagen är kritiska till granskningen.
Bemanningsbranschen växer och omfattar i dag drygt 76 000 anställda. Många av dessa är unga och oerfarna och var femte är född i ett annat land. Under åren 2011 till 2015 drabbades bemanningsanställda av 13 arbetsolycksfall per 1 000 anställda, att jämföra med 7 arbetsolycksfall per 1000 för samtliga branscher. För bemanningsanställda män var frekvensen 15 per 1 000.
Tre av fyra företag som Arbetsmiljöverket har inspekterat har fått krav på att åtgärda brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det handlar främst om att det saknas rutiner för undersökning och riskbedömning eller att de skriftliga rutiner som finns inte fungerar i praktiken.
– Vi har hittat kundföretag som inte informerar de inhyrda om risker i arbetet eller vart de ska vända sig om något brister i arbetsmiljön. Kundföretagen behöver ha ett tätt samarbete med bemanningsföretagen innan, under och efter en uthyrningsperiod, säger Heli Aarnipuro i en kommentar.
Inspektionerna visar också att det finns bemanningsföretag som inte undersöker arbetsmiljön ute på kundföretagen.
Men branschorganisationen Bemanningsföretagen är kritiska till Arbetsmiljöverkets granskning. De anser att siffrorna är missvisande eftersom granskningen inte kan belägga att det är själva anställningsformen i sig som är en risk.
– Våra medlemmars viktigaste resurs är deras medarbetare, och bemanningsföretagen tar arbetsmiljöarbetet på största allvar. Olyckor som sker på arbetsplatsen är knutna till arbetsplatsen, inte anställningsformen. Det är också det enda inspektionen med säkerhet kan fastställa, säger Ann-Kari Edenius förbundsdirektör Bemanningsföretagen i en kommentar.
Arbetsmiljöverkets inspektion
Hittills har omkring 650 arbetsplatser inspekterats, varav 260 finns på bemanningsföretag och 390 på inhyrande kundföretag. De inhyrande företagen finns inom bl.a. tillverkningsindustri, parti- och detaljhandel, transport, hotell- och restaurangverksamhet, bygg- och anläggningsbranschen. Inspektionsinsatsen påbörjades i september 2016 och ska pågå till slutet av 2017. Den omfattar drygt 300 bemanningsföretag och omkring 900 inhyrningsföretag.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsolyckor och arbetsskador
-
Allt fler lagförs för arbetsmiljöbrott
Arbetsolyckor och arbetsskador Antalet lagförda arbetsmiljöbrott har fördubblats. Det beror på en lagändring men också på ett bättre samarbete mellan myndigheter.
-
Fredag den trettonde – olycksdag eller myt?
Arbetsolyckor och arbetsskador Fredagen den trettonde sägs vara en otursdag. Men är det en ökad risk att gå till jobbet den här dagen?
-
Fall bakom merparten av de allvarliga arbetsolyckorna
Arbetsolyckor och arbetsskador Fallolyckor och olyckor vid lastning och lossning är de vanligaste orsakerna till allvarliga arbetsolyckor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.