
Bild: Unsplash
Varannan chef möter härskartekniker
Publicerat 13 juni 2025
Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på problematiska beteenden hos sina medarbetare. Det handlar om offer-mentalitet, härskartekniker och passivt motstånd, enligt undersökningen Konfliktbarometern.
Det är inte bara akuta konflikter som skaver i arbetsvardagen. Även subtila beteenden påverkar samarbetet negativt, enligt Tamara Maskovic Wängborg, konflikthanteringsspecialist på Medlingscentrum som gjort rapporten.
– Det är inte de dramatiska utbrotten som dominerar utan intressant nog är det subtila, lågintensiva beteenden. De är ofta svårfångade och kräver finmotorik av chefen, sa Tamara Maskovic Wängborg när hon presenterade rapporten.
Konflikter följer med cheferna hem och maler i huvudet.
En majoritet av cheferna (63 procent) säger att de ingriper när de ser att medarbetarna beter sig problematiskt. Men samtidigt uppger 64 procent att det är svårt att hantera.
– Problemet är att när chefen väntar för länge med att ingripa riskerar ett dåligt beteende att normaliseras och få fäste. Och den som har ett problematiskt beteende får heller inte den feedback de behöver för att inse hur de påverkar stämningen.
Omvända kränkningar
En allvarlig konsekvens av att chefen inte ingriper är att medarbetarna hanterar problemet själva genom att undvika den otrevliga kollegan, enligt Tamara Maskovic Wängborg.
– Det sker många gånger med chefens goda minne eftersom chefen också är så less på den här typen av beteenden. Men risken är att det uppstår omvända kränkningar där personer blir uteslutna.
När det gäller regelrätta konflikter på arbetsplatsen visar undersökningen att de har stor påverkan på cheferna. 21 procent av cheferna tänker ofta på konflikter i arbetet även utanför arbetstid och 59 procent gör det ibland.
– Konflikter är något som följer med cheferna hem och maler i huvudet. Det är en viktig fråga som handlar om hållbart ledarskap – att cheferna ska orka leda över tid och känna sig trygga i sin roll.
En majoritet av cheferna anger att konflikterna beror på organisatoriska faktorer som otydliga roller och ansvarsfördelning. Ohälsosam arbetsmiljö och minskad produktivitet anges som de vanligaste konsekvenserna av konflikter på arbetsplatsen. Endast drygt 2 procent säger att det leder till hög personalomsättning.
Ur rapporten
Hur ofta stöter du på medarbetare med beteenden som påverkar samarbetet negativt?
- Dagligen, 9 procent
- Varje vecka, 37 procent
- Någon gång i månaden, 45 procent
- Sällan, 9 procent

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Exitsamtal – en underskattad möjlighet
Chef • Många missar att fånga in vad de som slutar har för insikter. Susanne Adawi vill att exitsamtalet är lika självklart som introduktionen.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.