Hoppa till huvudinnehållet
Tre kollegor har möte och ser irriterade ut.

Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på problematiska beteenden hos sina medarbetare.

Bild: Unsplash

Arbetsklimat

Varannan chef möter härskartekniker

Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på problematiska beteenden hos sina medarbetare. Det handlar om offer-mentalitet, härskartekniker och passivt motstånd, enligt undersökningen Konfliktbarometern.  

Det är inte bara akuta konflikter som skaver i arbetsvardagen. Även subtila beteenden påverkar samarbetet negativt, enligt Tamara Maskovic Wängborg, konflikthanteringsspecialist på Medlingscentrum som gjort rapporten.

 – Det är inte de dramatiska utbrotten som dominerar utan intressant nog är det subtila, lågintensiva beteenden. De är ofta svårfångade och kräver finmotorik av chefen, sa Tamara Maskovic Wängborg när hon presenterade rapporten.

Konflikter följer med cheferna hem och maler i huvudet.

En majoritet av cheferna (63 procent) säger att de ingriper när de ser att medarbetarna beter sig problematiskt. Men samtidigt uppger 64 procent att det är svårt att hantera.

– Problemet är att när chefen väntar för länge med att ingripa riskerar ett dåligt beteende att normaliseras och få fäste. Och den som har ett problematiskt beteende får heller inte den feedback de behöver för att inse hur de påverkar stämningen.

Omvända kränkningar

En allvarlig konsekvens av att chefen inte ingriper är att medarbetarna hanterar problemet själva genom att undvika den otrevliga kollegan, enligt Tamara Maskovic Wängborg.

– Det sker många gånger med chefens goda minne eftersom chefen också är så less på den här typen av beteenden. Men risken är att det uppstår omvända kränkningar där personer blir uteslutna.

När det gäller regelrätta konflikter på arbetsplatsen visar undersökningen att de har stor påverkan på cheferna. 21 procent av cheferna tänker ofta på konflikter i arbetet även utanför arbetstid och 59 procent gör det ibland.

– Konflikter är något som följer med cheferna hem och maler i huvudet. Det är en viktig fråga som handlar om hållbart ledarskap – att cheferna ska orka leda över tid och känna sig trygga i sin roll.

En majoritet av cheferna anger att konflikterna beror på organisatoriska faktorer som otydliga roller och ansvarsfördelning. Ohälsosam arbetsmiljö och minskad produktivitet anges som de vanligaste konsekvenserna av konflikter på arbetsplatsen. Endast drygt 2 procent säger att det leder till hög personalomsättning.

SIFFROR

Ur rapporten

Hur ofta stöter du på medarbetare med beteenden som påverkar samarbetet negativt?

  • Dagligen, 9 procent
  • Varje vecka, 37 procent
  • Någon gång i månaden, 45 procent
  • Sällan, 9 procent
bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Ledarskap