
Bild: Unsplash
Varannan chef möter härskartekniker
Publicerat 13 juni 2025
Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på problematiska beteenden hos sina medarbetare. Det handlar om offer-mentalitet, härskartekniker och passivt motstånd, enligt undersökningen Konfliktbarometern.
Det är inte bara akuta konflikter som skaver i arbetsvardagen. Även subtila beteenden påverkar samarbetet negativt, enligt Tamara Maskovic Wängborg, konflikthanteringsspecialist på Medlingscentrum som gjort rapporten.
– Det är inte de dramatiska utbrotten som dominerar utan intressant nog är det subtila, lågintensiva beteenden. De är ofta svårfångade och kräver finmotorik av chefen, sa Tamara Maskovic Wängborg när hon presenterade rapporten.
Konflikter följer med cheferna hem och maler i huvudet.
En majoritet av cheferna (63 procent) säger att de ingriper när de ser att medarbetarna beter sig problematiskt. Men samtidigt uppger 64 procent att det är svårt att hantera.
– Problemet är att när chefen väntar för länge med att ingripa riskerar ett dåligt beteende att normaliseras och få fäste. Och den som har ett problematiskt beteende får heller inte den feedback de behöver för att inse hur de påverkar stämningen.
Omvända kränkningar
En allvarlig konsekvens av att chefen inte ingriper är att medarbetarna hanterar problemet själva genom att undvika den otrevliga kollegan, enligt Tamara Maskovic Wängborg.
– Det sker många gånger med chefens goda minne eftersom chefen också är så less på den här typen av beteenden. Men risken är att det uppstår omvända kränkningar där personer blir uteslutna.
När det gäller regelrätta konflikter på arbetsplatsen visar undersökningen att de har stor påverkan på cheferna. 21 procent av cheferna tänker ofta på konflikter i arbetet även utanför arbetstid och 59 procent gör det ibland.
– Konflikter är något som följer med cheferna hem och maler i huvudet. Det är en viktig fråga som handlar om hållbart ledarskap – att cheferna ska orka leda över tid och känna sig trygga i sin roll.
En majoritet av cheferna anger att konflikterna beror på organisatoriska faktorer som otydliga roller och ansvarsfördelning. Ohälsosam arbetsmiljö och minskad produktivitet anges som de vanligaste konsekvenserna av konflikter på arbetsplatsen. Endast drygt 2 procent säger att det leder till hög personalomsättning.
Ur rapporten
Hur ofta stöter du på medarbetare med beteenden som påverkar samarbetet negativt?
- Dagligen, 9 procent
- Varje vecka, 37 procent
- Någon gång i månaden, 45 procent
- Sällan, 9 procent

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-

Trivsel börjar med chefen
Arbetsklimat Enligt en ny rapport från Mynak finns det fyra nycklar för att må bra och känna engagemang på jobbet. Allt börjar med ledarskapet.
-

Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.