Stora vinster att utbilda chefer i psykisk ohälsa
Publicerat 26 augusti 2024
Företag som utbildar mellanchefer i psykisk ohälsa kan spara miljonbelopp i minskad sjukfrånvaro. Det framkommer av en brittisk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plos One.
Forskning vid universitetet i brittiska Nottingham visar att företag som utbildar sina mellanchefer i psykisk ohälsa har lägre personalomsättning, högre kundnöjdhet och färre långa sjukskrivningar. Forskarna hävdar att detta är den första studie som kan visa på ett så tydligt samband.
– Sammantaget visar denna evidensbaserade studie inte bara kostnaderna för att inte agera när det gäller psykisk ohälsa utan även den potentiella ekonomiska vinsten av att investera i mental hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen, säger Holly Blake, forskare vid universitetet i Nottingham i en kommentar.
I en studie från Sahlgrenska akademin från 2019 framkom att endast en fjärdedel av Sveriges chefer har utbildning för att stödja medarbetare som lider av depression och ångestsjukdom. Att utbilda cheferna i psykisk ohälsa handlar att de ska få kunskap om hur dessa sjukdomstillstånd påverkar arbetsförmågan hos en medarbetare, enligt Monica Bertilsson som ledde den svenska studien.
– Lika naturligt som det är för en chef att prata med en medarbetare om att ändra arbetssätt för att undvika att slita för mycket på nacke, rygg och axlar borde det vara att prata om vad som går att göra för att underlätta arbetet om någon mår psykiskt dåligt, sa Monica Bertilsson när Arbetsliv intervjuade henne om studien 2019.
Sannolikheten för att en chef ska öppna upp om samtal kring psykisk ohälsa är 84 procent högre om chefen arbetar i en organisation som erbjuder insatser som föreläsningar om depression och ångest, enligt studien från Sahlgrenska akademin.

Marianne Zetterblom
Mer om Psykisk hälsa
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.
-
Psykisk ohälsa som barn ökar sårbarhet senare i livet
Psykisk hälsa • Psykisk ohälsa ökar bland unga. Det ökar också risken att bli sjukskriven senare i livet enligt en ny studie från Karolinska Institutet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Exitsamtal – en underskattad möjlighet
Chef • Allt för många företag försitter chansen att fånga in vad de som slutar har för insikter och förbättringsförslag. HR-experten Susanne Adawi vill att exitsamtalet ska bli lika självklart som introduktionen.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.