
Bild: Pexels
Stor ökning av chefers ohälsa
Publicerat 13 februari 2020
På sex år har antalet sjukdagar på grund av psykisk ohälsa gått från 28 till 78 sjukdagar per 100 chefer och år. Värst drabbade är kvinnliga chefer, enligt en ny rapport.
Företagshälsovårdsbolaget Previa har sedan 2014 kartlagt sjukfrånvaron bland 12 300 chefer på 440 olika företag över hela landet. När de inledde kartläggningen låg andelen sjukdagar på grund av stress eller annan psykisk ohälsa på 28 dagar per 100 chefer och år. Sex år senare har det ökat till 78 sjukdagar per 100 chefer och år. Psykisk ohälsa ökar mer än andra orsaker till sjukskrivning.
– Dagens arbetsliv präglas av ett högt tempo med ständigt ökande krav på effektivitet, tillgänglighet och resultat i relation till högt satta mål. Att vara chef i dag innebär ett enormt tryck av krav och förväntningar från både högre ledning och från medarbetare, säger Lena-Karin Allinger, leg psykolog och organisationskonsult på Previa, i en kommentar.
Kvinnliga chefer har fler sjukdagar på grund av psykisk ohälsa, men det ökar även bland män i chefsposition.
I rapporten pekas digitaliseringen ut som en bakomliggande orsak till stressrelaterad sjukdom och psykisk ohälsa.
– Digitaliseringen underlättar och skapar möjligheter samtidigt som gränsen mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Möjligheten att vara tillgänglig är obegränsad. Det här får konsekvenser och driver en utveckling där allt fler chefer drabbas av psykisk ohälsa, säger Lena-Karin Allinger.
Medan långtidsfrånvaron ökar minskar korttidsfrånvaron. Det behöver dock inte betyda att cheferna är friskare enligt Lena-Karin Allinger utan kan snarare vara ett tecken på att chefer går till jobbet även när de är sjuka för att hinna med.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mellanchefens arbetsmiljöansvar – så funkar det
Arbetsmiljöarbete • Som mellanchef har du ett ansvar för arbetsmiljöarbetet som är kopplat till att du leder arbetet för din grupp eller avdelning. Dina chefer kan delegera ytterligare uppgifter till dig.
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.
-
"Jag vill höja chefers arbetsmiljö-självförtroende"
Uppdrag • När hon själv blev chef första gången var det chockartat. I dag har Prevents vd Susanna Ribrant betydligt mer erfarenhet och drivs av att stärka chefers självförtroende i arbetsmiljöfrågor.