Ta reda på fakta istället för att gissa
Publicerat 15 maj 2019
Gissar du dig till arbetsplatsens problem och behov eller utgår du från fakta? Rätt svar är alltför ofta: du gissar. Det hävdar stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hasson som i en ny bok lanserar en metod för att utveckla organisationer baserat på fakta.
Som människor tenderar vi att vilja göra det lätt för oss, vilket ofta innebär att vi gör bedömningar baserade på förutfattade meningar istället för fakta. Att ta reda på fakta upplevs som mer tidskrävande och komplicerat.
I den nyutkomna boken Faktastiskt – rätt strategier för ledare och HR beskrivs beskriver Dan Hasson en metod för att arbeta med organisationsutveckling och arbetsmiljö utifrån faktabaserade processer, mätningar och dialoger. I en faktabaserad dialog är chefens roll inte är att ge svar eller gissa vad medarbetarna behöver utan att istället ta reda på fakta om vad medarbetarnas behöver och vill.
– Tänk dig en chef som en fredag eftermiddag får resultatet från sin medarbetarenkät. Hen har fått 80 staplar, varav en stor del är röda. På vilka grunder vet hen inte. Chefen mår jättedåligt, har ångest hela helgen och tänker att nu måste jag lösa det här. Men efter att ha lärt sig jobba faktabaserat tänker chefen istället: 'Det här behöver jag förstå vad det betyder. Nu ska jag ta hjälp av mina medarbetare att förstå vilka insatser de förväntar sig, om de ens förväntar sig några.' Och chefens roll blir at bedöma medarbetarnas förslag, återkoppla vilka åtgärder som kan göras och vilka som inte kan göras, för att även få bort sådana förväntningar, säger Dan Hasson.
Att mäta faktabaserat kräver även kunskap om mätmetoder, som enkäter, eftersom organisationer ofta använder enkäter för att samla in information. Dan Hasson anser att många enkäter som företag använder inte ens är validerade, det vill säga testade för att veta om det enkäten säger sig mäta också är det enkäten faktiskt mäter. Därför är det viktigt att den som köper enkäter kan ställa rätt frågor och att företaget tar reda på fakta om enkäter och mätmetoder innan en undersökning köps in.
– Har man 500 medarbetare behöver man lägga ned de timmarna, enkäterna kan ju vara ett underlag för insatser på flera miljoner.
Boken ger därför baskunskaper om enkäter: vad som gör en bra enkät, hur en enkät som ska mäta förändring behöver vara konstruerad, hur du vet att en enkät är validerad och vad du behöver vara uppmärksam på när det gäller frågors och svarsalternativs konstruktioner. Den beskriver också varför det är viktigt att mäta tvådimensionellt – till exempel inte bara fråga om arbetsbelastningen är hög, utan även fråga om detta upplevs som ett problem.
Boken avlivar också myter om stress, som att alla personer med stressdiagnoser får permanenta hjärnskador och aldrig kommer bli friska igen. Ett centralt tema är vikten av att jobba proaktivt med mål och sätta mål som fokuserar på önskat läge, inte på vad företaget vill undvika. Boken innehåller därför också ett avsnitt om "målstyrd rehabilitering" – ett område som var en av huvudanledningarna till att han skrev boken.
– Problemen med rehabilitering i dag är att den ter sig väldigt slumpmässig och att man beställer företagshälsovård som man inte skulle beställa några andra tjänster. Kanske får man tillbaka en person, kanske inte. Och det kan hända att du får tillbaka en medarbetare som säger att läkare och psykolog sagt att personen måste ha ett rum med sjöutsikt. Men vi har ju bara kontorslandskap? Då står man inför ett etiskt dilemma som ledare. Det är inte enkelt och det kan bli kostsamt. Och hur ska du göra med de andra medarbetarna? Istället behöver man sätta upp rehabprocessen som vilket annat projekt som helst, med en tydlig plan, tydliga leverabler och med bättre samarbete mellan aktörerna. Jobba utifrån fakta och mål även här.

Carin Hedström
Mer om Chef
-
Släpp kontrollen – och bli en bättre chef
Chef • För att företaget ska må bra och du ska utvecklas som chef är det viktigt att lära sig att delegera. Och för att lyckas med det måste man bli vän med mitt sitt kontrollbehov och hitta en bra balans mellan kontroll och tillit i sitt ledarskap. Det säger författaren och ledarskapscoachen Emma Pihl.
-
Passiva chefer bidrar till destruktivt ledarskap
Chef • Arrogans och att behandla sina medarbetare olika är exempel på destruktivt ledarskap. Men också att vara passiv och otydlig, enligt Susanne Tafvelin, forskare vid Umeå universitet som lett en studie om destruktivt ledarskap.
-
Så bygger du tillit till dina medarbetare
Chef • Bättre arbetsprestationer, trivsel och färre konflikter på jobbet. En tillitsfull relation mellan medarbetare och chef är avgörande för en välfungerande arbetsgrupp. Så, hur når man dit?
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Orimlig arbetsbelastning för många chefer
Stress • Många har kanske lite lugnare tempo på jobbet inför stundande sommarsemester. Men för cheferna ser det lite annorlunda ut enligt en ny undersökning från Ledarna.
-
Årets byggchef vill få fler att känna sig välkomna
Uppdrag • Jack Len på Ramirent i Skåne ser sig mer som en ledare än som chef. Sin ledarstil har han tagit med sig från idrottslivet.
-
Våga ta plats och leda mötet
Möten • Alla har varit med om det. Möten som aldrig tar slut, tankar som far i väg åt annat håll och en känsla av att man står och stampar på samma ställe. Tips för bättre möten.