Människan i centrum för ny ledarskapsstandard
Publicerat 12 juni 2017
Nyligen släpptes en svensk standard som visar på de affärsmässiga fördelarna med att fokusera på människan i en organisation. Den vänder sig till VD:ar, ledningsgrupper och styrelser och handlar om allt från mångfald till tillgänglighet.
Det är Swedish Standards Institute, SIS, som tagit fram standarden som är tänkt att vara en vägledning. Standarden innehåller strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap och har också med goda exempel på organisationer som lyckats.
Är det inte redan en självklarhet i svenska organisationer att människan är i fokus för ledarskapet?
– Vi kanske tror att vi kommit långt i de här frågorna men det är långtifrån en självklarhet i alla svenska organisationer. Genom att standarden är tydlig med vad man har att vinna på att sätta medarbetaren i fokus blir det också en fingervisning om att det gäller att ha rätt kompetens i sin styrelse som kan driva de här frågorna, säger Björn Nilsson som är projektledare på SIS för den tekniska kommitté som har varit med att ta fram den nya standarden.
I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledingen människan i fokus genom att se fördelarna med individuella skillnader, att säkerställa hälsa, säkerhet och välbefinnande. Likaså prioriteras att agera på ett socialt och ansvarsfullt sätt. Enligt standarden ökar det trivseln hos medarbetarna och därmed också lönsamheten i organisationen.
– Standarden har ett hållbarhetstänk och ger en tankeställare för organisationerna om vad man missar om man inte sätter människan i centrum. Det ger sämre lönsamhet, svårigheter att locka till sig bra medarbetare och dålig arbetsmiljö.
SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den också som svensk standard. Precis som alla standarder är den frivillig. Målsättningen är att den nya svenska standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig- och icke vinstdrivande sektor.
Gerd Eriksson
Mer om Chef
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Svenska företag riskerar att halka efter i AI-utvecklingen
AI • En majoritet av de som använder AI på jobbet använder verktyg som de skaffat sig privat.
-
Prisad arbetsmiljöinsats minskade olyckorna
Arbetsmiljöarbete • Efter flera år med ett ökande antal olycksfall lyckades Guldfågeln vända trenden. Avgörande för att lyckas har varit att skapa engagemang hos medarbetarna och förståelse för att alla spelar en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.
-
Chefers attityder till psykisk ohälsa påverkar möjligheten till stöd
Psykisk hälsa • Den som drabbas av depression, utmattning eller ångest har större möjligheter att få stöd på arbetsplatsen om chefen har en öppen och förstående attityd.