
Bild: Istock
Så säger lagen om toaletter på jobbet
Publicerat 4 november 2025
Hur många toaletter ska det finnas på jobbet och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket, reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats?
– Det ska finnas en toalett per 15 personer, det är reglerat i AFS 2023:12 som handlar om utformning av arbetsplatser. Toaletten ska vara avskild från övrig verksamhet, men ändå ligga i närheten av platsen där arbetet utförs. Består arbetsplatsen av flera våningar ska det finnas minst en toalett på varje plan. Du ska inte behöva gå till en annan byggnad för ett toabesök. Alla toaletter ska gå att låsa. Men det behöver inte finnas separata toaletter för kvinnor och män.
Vad gäller kring handfat, tvål och toapapper?
– Det ska finnas både kallt och varmt vatten och en tvättplats i anslutning till toaletten.
Däremot är det inte reglerat att det ska finnas tvål och papper, men det handlar ju om god arbetsmiljö och trivsel på arbetsplatsen. Därför kan man säga att det behövs toalettpapper, tvål, engångshanddukar av papper, papperskorg, bägare för dricksvatten, klädkrok, spegel och sophink för sanitetsbindor och liknande. Att det finns tvål är också ett sätt att förebygga smittspridning.
Kan gäster använda personaltoaletten på till exempel ett kafé eller i en butik?
– I regel är det inte lämpligt att låta allmänheten använda personaltoaletten på en arbetsplats. Det är särskilt viktigt där det finns uppenbar risk för smitta eller kraftig nedsmutsning.
Vilka rättigheter har den som jobbar utomhus och är hänvisad till en bajamaja?
– Helst ska det vara möjligt att tvätta händerna med tvål och vatten även där. Om det inte är det kan arbetsgivaren se till att det finns alkoholbaserade desinfekterande våtservetter för händerna. För de som har ambulerande jobb och befinner sig ute på vägarna kan arbetsgivaren försöka få till ett avtal med företag längs vägen för att försäkra sig om att medarbetarna får gå på toaletten där och att de också är i gott skick.
Hur ofta ska en toalett städas?
– Det beror på verksamhet. En toalett på en arbetsplats där de som jobbar ute kommer in med jord och annat på skorna behöver städas oftare än en toalett på ett kontor.
Sen beror det på hur många som använder den. Arbetstagarnas förutsättningar är också avgörande, har någon till exempel allergier eller andra speciella behov behöver städrutinerna anpassas efter det.
Får man ta hur många toapauser som helst?
– Ja, du har rätt att gå på toaletten när du behöver. Det är inte reglerat i antal eller hur långa toalettbesöken kan vara. Toalettpauser är på betald arbetstid. Om arbetstagare ska behöva oroa sig för när de kommer att få möjlighet att gå på toaletten kan det skapa stress som tar fokus från arbetet.
Hur vet man om toaletten på jobbet uppfyller tillgänglighetskraven?
På en tillgänglig toalett ska det rymmas en rullstol. Den bör ha en fri golvyta på minst 2,2 x 2,2 meter och en dörröppning som är 0,8 meter. Toaletten bör också ha ett larm som går till en plats där det kan uppmärksammas.
Läs också "Så säger lagen om personalrum"
Läs mer om personalutrymmen och toaletter hos Arbetsmiljöverket

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

Så väcktes mitt intresse för arbetsmiljö
Så gjorde vi Engagemanget för arbetsmiljö kan väckas på många olika sätt. Här berättar en produktionschef, en arbetsmiljöingenjör och två skyddsombud om vad som fick dem att intressera sig för arbetsmiljöfrågor.
-

I ambulansen blir hennes diagnoser en styrka
Arbetsmiljöarbete För ambulanssjuksköterskan Ronja Olsson är adhd inte ett hinder utan en tillgång. Hon är en av sjuksköterskorna i en ny studie som beskriver hur diagnoser som adhd och autism kan ge unika styrkor i vården.
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Lagar och regler
-
Nya regler om asbest
Kemikalier Från den 19 december gäller nya regler för asbest. Gränsvärdet sänks samtidigt som kraven på tillstånd, utbildning och medicinska kontroller skärps.
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-

Allt fler lagförs för arbetsmiljöbrott
Arbetsolyckor och arbetsskador Antalet lagförda arbetsmiljöbrott har fördubblats. Det beror på en lagändring men också på ett bättre samarbete mellan myndigheter.