
Bild: Istock
Prata om stressen innan den lett till sjukskrivning
Publicerat 16 mars 2023
Sjukfrånvaro på grund psykisk ohälsa kan bli långvarig och kostsam om orsakerna inte upptäcks i tid. Men med rätt insatser kan arbetsgivaren skapa en friskare arbetsplats, enligt Ola Ogén som är psykolog på hälsoföretaget Feelgood.
Som arbetsgivare gäller det att intressera sig för de bakomliggande orsakerna till att någon känner sig stressad eller har problem med sömnen, säger Ola Ogén. Vid avstämningar är det viktigt att fråga medarbetarna hur de mår och om det finns faktorer i arbetsmiljön som bidrar till att de inte mår bra. Det kan till exempel handla om otydligt ledarskap, otydliga roller och förväntansbilder, orimlig arbetsbelastning eller en negativ social kultur. Medarbetarenkäter är ett annat verktyg för att få en överblick.
Viktigt med stöd till cheferna
Ett annan viktig insats för att förebygga sjukfrånvaron är stödet till cheferna – att se till att de har den kunskap som behövs för att leda det systematiska och organisatoriska arbetsmiljöarbetet. Och att de har utrymme att ta tag i problem och att utveckla verksamheten.
– Det finns en tendens att chefernas arbete med arbetsmiljön och medarbetarna konkurrerar med deras tid för kärnverksamheten. Det kan man motverka genom att på organisationsnivå skapa struktur och systematik i arbetsmiljöarbetet och visa att den typen av aktiviteter är viktiga och prioriterade.
Gäller att ligga steget före
Något som också gagnar organisationen är att chefer ingår i forum med andra chefer för att diskutera och utbyta erfarenheter. Det ger kollegialt stöd och inspiration.
– Chefsrollen och arbetsmiljöarbetet kan ofta upplevas som ensamt och tungt, men i ett forum kan man utbyta både framgångar och hur man arbetat med olika utmaningar och hinder.
Han säger att det sällan finns snabba lösningar för att få ner sjukfrånvaro i en organisation, det gäller att jobba på både kort och lång sikt för att få förändring. Och har det en gång uppstått problem gäller det att inte ducka och tro att de löser sig av sig själv.
– Tar man inte tag problemen finns risken att de fördjupas och då blir det betydligt mer komplicerat att komma åt dem. En chef behöver ständigt agera och engagera sig i medarbetarna och i arbetsmiljön för att ligga steget före och undvika ohälsa, säger Ola Ogén.
Tecken på ohälsa
På individnivå:
- Förändrade beteenden
- Mycket övertidsarbete
- Social tillbakadragenhet
- Lättirriterad
- Minskad ork
- Minskat engagemang i arbetet
- Upprepad korttidsfrånvaro
- På jobbet trots sjukdom
På gruppnivå:
- Olyckor och tillbud
- Försämrat resultat
- Ökad personalomsättning
Källa: Feelgood

Gerd Eriksson
Mer om Psykisk hälsa
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.
-
Drevet går – men vi jobbar på
Arbetsmiljöarbete • Att hamna i ett mediedrev kan vara tufft. Värst är det för dem som står mitt i. Men hur är det för alla de som måste jobba på som vanligt när det stormar kring deras arbetsgivare och hur stöttar man dem?
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Höga krav och låg kontroll skadligt för hjärtat
Arbetssjukdomar • För många har jobbhösten dragit i gång med full kraft och kalendern fylls av möten och andra aktiviteter. Att ha mycket att göra på jobbet behöver inte vara negativt i sig. Men höga krav i kombination med låg kontroll ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, enligt en ny studie.