Hoppa till huvudinnehållet
Må bra

Medelålders svenskar rör sig för lite

Medelålders svenskar ägnar mindre än fem minuter om dagen åt högintensiv träning, och är samtidigt stillasittande mer än hälften av sin vakna dag. Det visar en ny omfattande studie.

I Hjärt-Lungfondens största forskningssatsning någonsin har 30 000 svenskar fått bära en aktivitetsmätare. Aktivitetsmätaren bars under en veckas tid och syftet var att studera hur mycket deltagarna satt och rörde sig under dagen för att bedöma framtida risk för hjärt-kärlsjukdom. Resultatet var slående. Medelålders svenskar ägnar i genomsnitt 0,1 procent av sin vakna tid åt högintensiv fysisk aktivitet.

– Vi förväntade oss att det skulle vara låga nivåer, men kanske inte så låga. Det motsvarade i genomsnitt mellan en och fem minuter per dag. Drygt var femte hade ingen högintensiv fysisk aktivitet alls under de dagar de bar aktivitetsmätaren, säger Elin Ekblom Bak, docent vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. Foto: GIH

Stillasittande mer än hälften av tiden

Studien visade även att medelålders svenskar är stillasittande mer än hälften av sin vakna dag – i genomsnitt åtta timmar. Att få in mer rörelse i vardagen är viktigt, inte minst om man har ett stillasittande jobb, säger Elin Ekblom Bak.

– Kopplat till arbetssituationen är walk-and-talk-möten ett bra alternativ, eller om man har möjlighet att byta om, duscha och ställa eventuell cykel på säkert ställe så att man kan transportera sig aktivt till och från arbetet. En intressant sak vi såg i studien var att de som var aktiva pendlare året runt satt mindre och hade mer måttlig och högintensiv fysisk aktivitet än de som åkte passivt fram och tillbaka till arbetet, säger Elin Ekblom Bak.

Hon vill inte gå så långt att säga att medelålders svenskar slarvar med sin träning.

– Men det finns många anledningar till att man inte ägnar sig åt mer intensiv träning, däribland tidsbrist. En sak som man som expert kan göra är att informera om betydelsen av fysisk aktivitet, och att det varken behöver vara dyrt, krångligt eller tidskrävande att vara aktiv. Många gånger kan man få in det i sitt tidspressade schema när man ändå ska göra annat.

TIPS

Så blir träningen en vana

  • Försök klämma in gå-möten om du har ett stillasittande arbete. Använd head-set när du ska ta ett telefonmöte hemma och gå runt i rummet under mötet.
  • För lite mer högintensiv fysisk aktivitet kan aktiv cykel- eller gångpendling till och från jobbet vara ett bra alternativ.
  • På fritiden gäller det att hitta träning du själv tycker är kul eftersom det ökar motivationen. Det underlättar om man tränar tillsammans med någon. 
  • Om du har ett aktivt jobb och är i gång hela arbetsdagen ska du tänka lite annorlunda. Då är det viktigt att få in pauser under arbetsdagen, så att du har ork att träna någon kväll i veckan.

Källa: Elin Ekblom Bak, docent vid Gymnastik- och idrottshögskolan

bild på Henrik Lenngren

Henrik Lenngren

Mer om Må bra

Papperstidning

Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.

Prenumerera

Senaste om Hälsa