Publicerad 6 april 2018

Underlätta för pollenallergiker på jobbet

Pollenallgeri

Pollensäsongen är igång och i år väntas extra höga halter av björkpollen vilket är det som främst brukar ställa till det för allergiker. Men det går att underlätta för allergiker på jobbet.

Nysningar, rinnande och kliande ögon är vanliga symtom om man har pollenallergi. Men många upplever trötthet som det värsta symtomet.

– På jobbet är det viktigt att ha förståelse för medarbetare som inte presterar på topp under pollentiden. Pollenallergi gör att man blir väldigt trött och i svåra fall kan det faktiskt kännas som man har influensa, säger Marianne Jarl, ombudsman på Astma- och allergiförbundet.

På arbetsplatsen finns det en hel del saker man kan göra för att underlätta för pollenallergiker. En sådan är att inte ha starka parfymer på sig på jobbet. Lukter, damm och blommor som en pollenallergiker normalt tål kan få en förstärkt effekt under pollensäsongen eftersom kroppen är ur balans.

För att upptäcka och åtgärda allergirisker på kontorsarbetsplatser har Astma- och Allergiförbundet tagit fram en checklista Allergirond på kontor som kan användas som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

tips till arbetsgivare

  • Ha förståelse för medarbetare som inte presterar på topp under pollentiden.
  • Kolla ventilationen på arbetsplatsen så att inluften filtreras från pollen. Det kan vara en mycket skön vila för kroppen att slippa andas in pollen under arbetspassen.
  • Om en arbetskamrat alltid får förkylningar i pollentider kan det vara bra att tipsa om att prova receptfria anti-histaminer från apoteket. Förkylningen kan vara en pollenallergi som går att lindra.
  • Om det finns bra ventilation på arbetsplatsen så ska man undvika att öppna fönster under pollentiden.
  • Undvik att planera utomhusvistelser under arbetstid om ni har en medarbetare som har pollenallergi.

tips till allergiker

  • Ta del av pollenprognoserna på pollenrapporten.se för att få reda på när pollenhalterna är som högst. Planera medicinering och utomhusaktiviteter därefter.
  • På morgonen och på kvällen är det lägre halter av pollen utomhus eftersom daggen binder pollen och gör att halterna i luften minskar.
  • Skölj näsan med vatten för att tvätta bort pollen som fastnat i näsgången. Det finns också nässpray med saltlösning att köpa.
  • Träning är viktigt för att må bra, men tänk på att du kanske orkar mindre när du har pollenallergi. Träna inomhus för att undvika pollen och var uppmärksam på hur din kropp reagerar på träningen. 
Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör 08-402 02 52

Taggar: Allergier

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2018-10-06




Regler för kommentarer