
Många går till jobbet sjuka
Publicerat 23 januari 2017
Sju av tio har någon gång gått till jobbet trots att de är förkylda eller har influensa. Den vanligaste anledningen är stress över att hamna efter på jobbet. Det visar en undersökning från Sifo.
Totalt har 1089 svenskar svarat på en webbenkät på temat förkylning och influensa. Där framgår att 68 procent någon gång det senaste året gått till jobbet förkyld eller med influensa. Samtidigt visar undersökningen att nästan 60 procent irriterar sig på sjuka kollegor.
– Det är olämpligt att gå till jobbet när man är sjuk. Det är inte bra varken för dig eller dina kollegor som riskerar att smittas. Tre tips för att skydda dig och familjen är att tvätta händerna ofta, god sömn och att du stannar hemma om du blir sjuk, säger Robert Svanström, chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening som beställt undersökningen.
Undersökningen visar att de vanligaste anledningarna till att inte stanna hemma är stress över att inte hinna med sina arbetsuppgifter (34 procent) och oro över förlorad arbetsinkomst (27 procent).
– Det är olyckligt att så många känner stress på grund av arbetsrelaterade skäl, hälsan bör alltid komma i första hand, säger Robert Svanström.
Undvik att smitta andra
- Stanna hemma från arbetet så länge du har feber.
- Undvik att ta människor i hand och håll ett visst avstånd till andra.
- Tvätta händerna ofta och noggrant, speciellt om du hostar och nyser.
- Använd gärna handsprit.
- Hosta eller nys i armvecket, eller i en pappersnäsduk som du slänger i en soppåse.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Må bra
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Sex steg för att bota telefonskräck
Må bra • Mer än var tredje svensk känner obehag för att prata i telefon. Samtidigt visar forskning att vi mår bättre av att prata med varandra än att skriva.
-
Fyra steg – så blir träningen en vana
Må bra • Skaffa ett gymkort är enkelt, men att behålla den nya träningsvanan kan vara utmanande. Lyckligtvis finns det knep att hämta från psykologiforskningen.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Var femte kvinna vågar inte prata om mens på jobbet
Må bra • Var femte anställd mellan 18 och 29 år har varit sjukskriven på grund av mensrelaterade problem, visar en ny undersökning. Lika många upplever att det är obekvämt att prata om mens och menshälsa på jobbet.
-
Var tredje person har haft en panikattack
Psykisk hälsa • Tryck över bröstet, svårt att andas, stickningar i fingrar och yrsel. En panikattack är lätt att förväxla med allvarlig sjukdom eftersom den ger samma symtom. Skillnaden är att panikattacker är ofarliga och går över av sig själva.
-
Höga krav och låg kontroll skadligt för hjärtat
Arbetssjukdomar • För många har jobbhösten dragit i gång med full kraft och kalendern fylls av möten och andra aktiviteter. Att ha mycket att göra på jobbet behöver inte vara negativt i sig. Men höga krav i kombination med låg kontroll ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, enligt en ny studie.