Hoppa till huvudinnehållet
Välkommen till vår ombyggda webb!

Tänk på att använda sökfältet om du inte hittar rätt, och kontakta oss gärna om du saknar något. Kontakta Prevent

Checklistor och enkäter för att undersöka arbetsmiljön

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisingar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du börjar använda en checklista får du fylla i din e-postadress så att vi kan skicka en länk till checklistan till dig. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. Vissa äldre checklistor för branscher kan vara i pdf-format.

För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Visar 54 st checklistor

Sortera efter

A-Ö Ö-A
  • Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna på kontoret är utformade. Den inleds med några allmänna ämnesområden och avslutas med några vanligt förekommande arbetsutrymmen.

  • Chefen ska tillsammans med medarbetarna använda checklistan vid genomgång av arbetsmiljön i verksamheten. Syftet är att göra en systematisk riskbedömning, och att ta fram ett underlag för

  • Checklistan vänder sig till företag i anläggningsbranschen som har anställda ute på arbete på arbetsplatser där man själv inte har samordningsansvaret Så här använder du checklistan: Steg 1: Chefen

  • Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna. Checklistan är lämplig att användas av ansvarig chef och skyddsombud vid skyddsronden.

  • Laboratoriechefen ska tillsammans med medarbetarna använda checklistan vid genomgång av arbetsmiljön på laboratoriet. Syftet är att göra en systematisk riskbedömning, och att ta fram ett underlag för

  • Checklistan används av ansvarig chef för undersökning av arbetsmiljön. Skyddsombudet ska medverka och anställda bör göras delaktiga vid såväl undersökningen som vid utformning och genomförandet av

  • Verksamhetschefen ska tillsammans med medarbetarna använda checklistan vid genomgång av arbetsmiljön i verksamheten. Syftet är att göra en systematisk riskbedömning, och att ta fram ett underlag för

  • Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete. Chefen / arbetsledaren ska i samverkan med skyddsombudet använda checklistan som underlag och

  • Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete. Chefen / arbetsledaren ska i samverkan med skyddsombudet använda checklistan som underlag och