Hoppa till huvudinnehållet
Kompetens

Sju enkla tips för att utvecklas på jobbet

Den snabba teknikutvecklingen gör att det blivit viktigare att utveckla och bredda sin kompetens. Och i allt högre grad gäller det att du själv tar kontroll över din kompetensutveckling. Här kommer några tips på hur du kan göra.

  1. Utmana dig själv Att lära sig ett nytt program eller en ny färdighet kan kännas skrämmande. Då verkar det lättare att fortsätta med sina gamla trygga Excellistor i stället för att lära sig den nya mjukvaran på jobbet. Att vara rädd för förändring är djupt mänskligt och att försöka komma undan för att slippa lära sig nya saker är en vanlig strategi. Men i långa loppet kan det vara förödande. Kanske vill du någon gång byta jobb eller så tvingas du göra det av andra skäl. Då är det viktigt att ha så uppdaterad kompetens som möjligt.
  2. Ta hjälp av en chef eller mentor För att bena ut vad som skulle utveckla dig i din roll och hur det passar med organisationens mål och syfte kan du ta hjälp av din chef. Men om du känner att chefen inte är bäst lämpad till just det kan du ta extern hjälp från en mentor. De flesta blir väldigt smickrade av att få en fråga om att bli mentor. Kanske kan du bjuda på lunch och få lite tips både kring utvecklingsmöjligheter och vad det finns för utbildningar och nätverk som skulle passa dig.
  3. Nätverka Linkedin är en bra plattform för att få kontakt med personer i samma yrke och utbyta erfarenheter och kunskap. I ett nördigt diskussionsforum för just din yrkesroll kan du hitta både kunskap och inspiration. Ett annat tips är att ta reda på vilka branschnätverk som finns samt delta på webbinarier, erfa-grupper och annat som arrangeras inom nätverket. Att höra hur branschkollegor jobbar och löser de utmaningar som du också brottas med är ofta väldigt konkret och givande.
  4. Var nyfiken! För att utvecklas på jobbet och ta nästa steg i karriären kan det vara en god idé att nätverka inom det egna företaget. Var lite nyfiken och ta reda på vad de gör på andra avdelningar. Kanske kan du boka in en lunch med en kollega eller gå dubbelt en dag med någon. Och blir du erbjuden ett nytt projekt eller en ny arbetsuppgift – försök våga anta utmaningen. Ställ många frågor om rollen och kom ihåg att det nästan alltid finns någon form av stöd att få i början.
  5. Lär av och med varandra Märker du att en kollega är bra på något – våga sträck ut handen och fråga om hen kan visa gruppen. Eller varför inte bjuda in dina kollegor att titta på ett webbinarium som berör er verksamhet och kompetens. Ta för vana att dela med dig till gruppen om du själv varit i väg på en presentation eller en utbildning. Att sitta tillsammans och testa ett nytt program exempelvis är ett annat tips. Det stärker samtidigt sammanhållningen.
  6. Be om ett smakprov Webbutbildningar, youtube-klipp och poddar. Det finns en uppsjö av sätt att lära sig nya saker och det är inte alls säkert att en betalutbildning är rätt väg att gå. Men om du funderar på att hoppa på en längre utbildning som kostar är det en god idé att lyssna på en presentation först så du inte lägger en massa pengar på något du sen inte har nytta av. Många utbildningsarrangörer arrangerar kostnadsfria frukostmöten där man får en bra känsla för utbildningen. 
  7. Avsätt tid Att lära sig nya saker tar tid. Diskutera med din chef vilka möjligheter som finns att avsätta tid för kompetensutveckling. Försök också vara så konkret som möjligt och fundera vad som skulle hjälpa dig. Kanske räcker det att pausa en arbetsuppgift eller ett projekt under en begränsad tid? Följ upp på avstämningar och medarbetarsamtal hur det fungerat.

Källa: Katarina Bondeson, affärsområdeschef på Randstad Rise Smart

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Kompetens

Prenumerera

Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.

Prenumerera

Senaste om Tips och råd