Ta trafikljus till hjälp vid konflikter
Publicerat 23 september 2020
Det är viktigt att ta tag i konflikter på jobbet innan de eskalerar och riskerar att försämra trivsel och produktivitet. För att börja nysta i det som skaver finns verktyg att ta hjälp av.
Kunskapen om konflikthantering kan variera mycket mellan olika chefer och arbetsplatser. Men det finns hjälp att ta till, tipsar Laila Araya, expert på konflikthantering och grundare till Medlingscentrum som hjälper företag med konflikthantering.
Ett sådant stöd är Trafikljusmodellen (se faktaruta här intill) som går ut på att medarbetarna får värdera hur allvarlig konflikten är med hjälp av röda och gula lappar. Gröna lappar används för att visa på det som fungerar bra i arbetsgruppen.Trafikljusmodellen kan göras både fysiskt och digitalt.
– Trafikljusmodellen är en metod för att fånga upp tidiga signaler på att något inte står rätt till. Nu när många arbetar hemifrån kan det vara extra utmanande att förebygga och upptäcka tidiga signaler på konflikter. Men det är jätteviktigt att inte släppa de här frågorna bara för att medarbetarna jobbar hemifrån, säger Layla Araya.
Hon anser att chefen har ett stort ansvar i att förebygga och hantera konflikter som uppstår på arbetsplatsen. Att vänta på att medarbetare själva ska komma med sina problem och funderingar är inte rätt taktik, enligt Laila Araya. Här krävs ett mer aktivt ledarskap för att fånga upp och hantera tidiga signaler på missnöje och konflikt i arbetsgruppen.
– Det gäller att inte vänta för länge. Om man i verksamheten har skapat tydliga strukturer och en kultur där man pratar om saker, även om saker som inte fungerar bra, behöver en konflikt inte bli lika stor.
Regelbundna arbetsplatsträffar är ett exempel på ett bra tillfälle att ta tempen på stämningen i arbetsgruppen.
– Det är viktigt att använda den tiden till att erbjuda ett strukturerat samtal kring vad som fungerar bra – och vad som fungerar mindre bra – på arbetsplatsen, säger Laila Araya.

Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?