
Bild: Brooke Cagle
Kollegorna påverkar dina val i livet
Publicerat 14 mars 2019
Vad kollegorna tycker påverkar oss inte bara på jobbet utan även i privatlivet när vi står inför olika val. En ny undersökning visar att kollegorna har betydligt större inflytande i våra liv än vad vi kanske tror.
Ofta träffar vi våra kollegor mer än vi träffar vår familj och våra vänner och det påverkar oss även i privatlivet. Enligt en ny undersökning uppger 43 procent av svenskarna i åldrarna 18-65 år att kollegor är den grupp som har det största inflytande på dem. I åldersgruppen 30-49 år svarar hela 47 procent att det är kollegorna som har störst inflytande.
Överlägset vanligast är dock att familjen (85 procent) anses ha störst inflytande. Därefter följer vänner (52 procent). Även lärare (31 procent) och influencers (5 procent) finns med på listan.
– Det är spännande att se att kollegor och vänner hamnar så nära varandra i statistiken. I en tidigare undersökning har vi sett att trivsel mellan kollegor värderas väldigt högt runtom i landet och att många umgås med sina kollegor även utanför jobbet. Eftersom vi ibland spenderar mer tid med våra kollegor än med vänner och familj är det viktigt att kemin stämmer, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket Jobb, som gjort undersökningen tillsammans med Kantar Sifo.
Att ta intryck av sina kollegor kan fungera som stöd och stimulera kreativiteten på jobbet. Nackdelen med att påverkas för mycket av sina kollegor kan vara att det kan leda till stress och ohälsa om man är på en arbetsplats där arbetsklimatet inte är bra och om man känner osäkerhet på sin egen förmåga, tillägger Linda Aguero.
Ur undersökningen
Vad har haft störst inflytande på dig i livet?
- Familj (85%)
- Vänner (52%)
- Kollegor (43%)
- Chefer (37%)
- Lärare (31%)
Mer om Arbetsklimat
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Ny stor studie motbevisar fördomar mot äldre
Äldre • En ny rapporten visar att gruppen 50 plus har större ork och högre engagemang i jobbet än sina yngre kollegor.
-
Äldre ser dystert på sina jobbchanser
Äldre • Nästa år höjs riktåldern för pension. Men trots att vi förväntas jobba längre ser svenskarna dystert på möjligheterna för äldre att byta jobb.
-
Fortsatt många fallolyckor
Arbetsolyckor och arbetsskador • Fall från höjd är fortfarande en av byggbranschens mest allvarliga olycksrisker. Nu inleder Arbetsmiljöverket en nationell tillsynsinsats.