Arbetsmiljökrav i upphandling
Publicerat 19 mars 2018
Ställ arbetsmiljökrav redan i upphandlingen. Det är Arbetsmiljöverkets uppmaning till myndigheter, organisationer och företag som handlar upp leverantörer. Ju tydligare arbetsmiljökrav i upphandlingen – desto mindre risk att dålig arbetsmiljö blir en konkurrensfördel.
Viveca Wiberg leder projektet om upphandling och arbetsmiljö som presenterades på ett seminarium i mars. Projektet ingår i ett regeringsuppdrag för att förstärka tillsynen mot företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna.
– Vi ser att upphandlare har stora möjligheter att motverka dålig arbetsmiljö. Det är ju lagkrav på att arbetsgivare ska följa reglerna om arbetsmiljö och ha en arbetsmiljöpolicy, så varför inte ställa krav på det redan i upphandlingen? säger hon.
För det är vid upphandlingen som förutsättningar för en bra arbetsmiljö skapas, och sambandet mellan osund konkurrens och dålig arbetsmiljö är tydligt, enligt Arbetsmiljöverket. Det kan handla om dåliga arbetstider, brister i skyddsutrustning, utbildning och farliga maskiner, vilket kan bli kostsamt både för samhälle och för individ.
För att få veta mer om hur arbetsmiljö hanteras i upphandlingar har projektet intervjuat både upphandlare, anbudsgivare och arbetstagare. Resultatet pekar på att även om 84 procent av de intervjuade anställda säger att deras företag har en arbetsmiljöpolicy, så är det bara hälften av upphandlarna som uppger att de ofta ställer krav på arbetsmiljöpolicy i upphandlingar.
– Och om det ställs krav på arbetsmiljöpolicy så är det en låg andel som följer upp att kraven följs. Det verkar också som att fler anbudsgivare än upphandlare anser att det förekommer fusk, säger Peter Linsér på företaget Markör, som genomfört undersökningen.
För att stödja upphandlare och anbudsgivare har projektet tagit fram information och verktyg i form av både foldrar och en checklista.
– Upphandlingskriterierna är verkligen av stor betydelse både för leverantörsval och uppföljning av kontraktet. Och många företag jobbar ju redan idag med Code of conducts, en typ av uppförandekoder som ofta innehåller arbetsmiljö. Vi vill att fler upphandlare ska se att det här som ett konkurrensmedel istället.
Osund konkurrens
Med osund konkurrens menar Arbetsmiljöverket att företag tänjer på regelverket för att skaffa sig orättvisa fördelar gentemot sina konkurrenter.
Läs mer på Arbetsmiljöverkets webb:

Carin Hedström
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
-

IT-bolaget som vill vara en föräldravänlig arbetsgivare
Arbetsmiljöarbete Att vara gravid är inget hinder för att gå en chefskurs och vabb är en del av vardagen. På IT-bolaget CGI ses föräldraledighet och småbarnsår inte som ett avbrott utan som en naturlig del av yrkeslivet.
-
Ny forskning om hur hjärnan belastas på jobbet
Arbetsmiljöarbete En ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap belyser hur arbetsmiljön påverkar vår mentala ork.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
-

IT-bolaget som vill vara en föräldravänlig arbetsgivare
Arbetsmiljöarbete Att vara gravid är inget hinder för att gå en chefskurs och vabb är en del av vardagen. På IT-bolaget CGI ses föräldraledighet och småbarnsår inte som ett avbrott utan som en naturlig del av yrkeslivet.
-

Trygga organisationer lyckas bättre i kris
Kris Organisationer, där medarbetare har en hög tillit till varandra och till sina chefer och där stressnivå i vardagen är låg, klarar sig bättre under en kris.