Arbetsmiljökrav i upphandling
Publicerat 19 mars 2018
Ställ arbetsmiljökrav redan i upphandlingen. Det är Arbetsmiljöverkets uppmaning till myndigheter, organisationer och företag som handlar upp leverantörer. Ju tydligare arbetsmiljökrav i upphandlingen – desto mindre risk att dålig arbetsmiljö blir en konkurrensfördel.
Viveca Wiberg leder projektet om upphandling och arbetsmiljö som presenterades på ett seminarium i mars. Projektet ingår i ett regeringsuppdrag för att förstärka tillsynen mot företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna.
– Vi ser att upphandlare har stora möjligheter att motverka dålig arbetsmiljö. Det är ju lagkrav på att arbetsgivare ska följa reglerna om arbetsmiljö och ha en arbetsmiljöpolicy, så varför inte ställa krav på det redan i upphandlingen? säger hon.
För det är vid upphandlingen som förutsättningar för en bra arbetsmiljö skapas, och sambandet mellan osund konkurrens och dålig arbetsmiljö är tydligt, enligt Arbetsmiljöverket. Det kan handla om dåliga arbetstider, brister i skyddsutrustning, utbildning och farliga maskiner, vilket kan bli kostsamt både för samhälle och för individ.
För att få veta mer om hur arbetsmiljö hanteras i upphandlingar har projektet intervjuat både upphandlare, anbudsgivare och arbetstagare. Resultatet pekar på att även om 84 procent av de intervjuade anställda säger att deras företag har en arbetsmiljöpolicy, så är det bara hälften av upphandlarna som uppger att de ofta ställer krav på arbetsmiljöpolicy i upphandlingar.
– Och om det ställs krav på arbetsmiljöpolicy så är det en låg andel som följer upp att kraven följs. Det verkar också som att fler anbudsgivare än upphandlare anser att det förekommer fusk, säger Peter Linsér på företaget Markör, som genomfört undersökningen.
För att stödja upphandlare och anbudsgivare har projektet tagit fram information och verktyg i form av både foldrar och en checklista.
– Upphandlingskriterierna är verkligen av stor betydelse både för leverantörsval och uppföljning av kontraktet. Och många företag jobbar ju redan idag med Code of conducts, en typ av uppförandekoder som ofta innehåller arbetsmiljö. Vi vill att fler upphandlare ska se att det här som ett konkurrensmedel istället.
Osund konkurrens
Med osund konkurrens menar Arbetsmiljöverket att företag tänjer på regelverket för att skaffa sig orättvisa fördelar gentemot sina konkurrenter.
Läs mer på Arbetsmiljöverkets webb:

Carin Hedström
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.