Flest distansarbetare i Norden
Publicerat 22 mars 2017
Danmark, Sverige och Nederländerna ligger i topp inom EU när det gäller distansarbete. I Italien, Ungern, Tyskland och Grekland däremot är det mindre vanligt. De som på regelbunden basis distansarbetar hemifrån mår bättre än de som distansjobbar från olika platser, visar en ny rapport.
Den internationella arbetsorganisationen ILO har tillsammans med Eurofond tittat på i vilken utsträckning arbetstagare i olika länder använder ny teknik för att jobba på distans. Resultatet presenteras i rapporten. "Working anytime, anywhere".
Studierna gjordes i tio av EU:s länder och i snitt var det 17 procent av arbetskraften som arbetade på distans. Men de faktiska skillnaderna länderna emellan var stora, spannet gick från 2 till 40 procent.
– Det beror på ländernas tekniska och ekonomiska utveckling. Men det handlar också om arbetskultur och ledarskap - i projektorganisationer är distansarbete mer vanligt. Möjligheten till flextid är också en del. Sammantaget kan man säga att i länder där de här faktorerna inte är utvecklade, som i Central- och Västeuropa, är det färre som jobbar på distans, säger Oscar Vargas på Eurofond som är en av författarna till rapporten.
Rapporten visar också att det är skillnad i välmående mellan de som jobbar hemifrån regelbundet och de som sitter på många olika platser. De som jobbar hemifrån regelbundet upplever bättre balans mellan arbete och fritid än de som jobbar från olika platser. När det gäller yrkesgrupper är det vanligare att säljare och kontorspersonal jobbar på distans än andra. Experter och chefer distansarbetar mer än andra anställda. Män jobbar oftare på distans från olika platser utanför kontoret, medan kvinnor jobbar oftare distansarbetar hemifrån.
När arbetstagarna fick skatta fördelarna med distansarbete var det att slippa pendla, bättre balans mellan arbete och fritid, självbestämmande och ökad flexibilitet. Nackdelarna var fler arbetstimmar och att gränsen mellan arbete och fritid blev otydlig och ledde till mer stress.
Om tio år tror Oscar Vargas att ännu fler anställda kommer att arbeta på distans.
– Nästa generation kommer att vara van vid den nya tekniken och kan hantera sin tid bättre var de än jobbar, säger Oscar Vargas.
Ladda ner rapporten "Working anytime, anywhere
Distansarbete inom EU
Länder där distansarbete är vanligt:
Siffrorna anger antal anställda i procent som arbetar på distans
- Danmark, 37 %
- Sverige, 33 %
- Nederländerna 30 %
Länder där distansarbete förekommer i viss mån:
- Storbritannien, 26 %
- Frankrike, 25 %
- Finland, 24 %
Länder där distansarbete är ovanligt:
- Tyskland, 12 %
- Grekland, 9 %
- Italien, 7 %

Margareta Edling
Mer om Arbetstid
-
Fyradagarsvecka lockar svenskarna
Arbetstid • I allt fler länder görs försök med fyra dagars arbetsvecka. Nu visar en ny undersökning att en majoritet av svenskarna är positiva till att jobba fyra dagar i veckan i stället för fem.
-
Väskföretaget testar fyradagarsvecka
Arbetstid • Väskföretaget Sandqvist har infört 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön. Medarbetarna väljer om de vill fördela arbetstiden på fyra eller fem dagar.
-
Trendigt att trappa ner på jobbet
Arbetstid • Fenomenet quiet quitting eller tyst nedtrappning väcker känslor. Är det att göra karriär på ett hållbart sätt eller är det bara ett sätt att smita ifrån sitt ansvar på jobbet?
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Svinpesten slår hårt mot gröna näringar
Smitta • Utbrottet av svinpest i Västmanland slår hårt mot de gröna näringarna i området.
-
Arbetsmiljömyndigheter slås ihop
Arbetsmiljöarbete • Myndigheten för Arbetsmiljökunskap, Mynak, ska slås ihop med Arbetsmiljöverket. Det föreslår regeringen i sitt förslag till budget för 2024.
-
Så förändrar självbetjäningstrenden handeln
Digitalisering • Trenden med självbetjäning fick en skjuts under pandemin och fortsätter att växa. Hur förändrar det arbetsmiljön och kontakten med kunderna?