Acceptans lindrar jobbstressen
Publicerat 28 maj 2019
Brukar du bli nervös inför presentationer på jobbet? Ny forskning visar att mindfulness där man lär sig acceptera sina känslor är betydligt mer effektivt än mental träning där man försöker trycka bort de negativa känslorna genom att tänka positivt.
En studie av elitidrottare visar att mindfulness fungerar bättre än mental träning när man vill prestera så bra som möjligt under press.
– Här handlar det i stället om att acceptera nervositet och obehag vid till exempel en tävling och att det är helt ok att det är så i den situationen. Det finns ingen som dömer dig för att du känner så. Då kan du i stället lägga fokus på görande i stället för att koncentrera dig på hur du känner dig inombords, säger Henrik Gustafsson, docent i idrottsvetenskap vid Karlstad universitet till sajten forskning.se.
I studien jämfördes två grupper – den ena tränade efter traditionell mental träning medan den andra tränade efter den så kallade MAC-metoden (Mindfulness, Acceptance, Commitment). Gruppen som använde MAC-metoden hade lättare att styra de negativa känslorna och tyckte själva att de presterade bättre än de som använde traditionell mental träning.
Deltagarna i studien är idrottare på både junior och seniornivå. Studien är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet, och finansierad av Centrum för idrottsforskning.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Perfektionism får oss att prestera sämre
Psykisk hälsa • Andelen unga som ställer orimligt höga krav på sig själva har ökat de senaste 10–20 åren, visar psykologisk forskning. Den som lider av perfektionism riskerar både att bli utbränd och att prestera sämre på jobbet.
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ljudbubblor skapar arbetsro på kontoret
Buller • Martin Ljungdahl Eriksson, forskare på Högskolan i Väst, har tagit fram en stol med högtalare som skapar en ljudbubbla där användaren själv kan välja sin ljudmiljö.
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.
-
Positivt att låta anställda ha inflytande på ny teknik
AI • Om facket är med vid införandet av automatisering och AI gynnar det både företaget och de anställda, visar en ny avhandling.