
Bild: Istock
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Publicerat 6 oktober 2025
Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
Företag har mycket att vinna på att ha en plan för hur verksamheten ska kunna startas upp igen om en olycka skulle inträffa, enligt Elisabeth Fransén operativt ansvarig för restvärderäddning på Brandskyddsföreningen – en insats för att rädda viktig utrustning i samband med en olycka.
– Idén till restvärderäddning kommer ursprungligen från försäkringsbolag som såg att kostnaderna skenade efter bränder. Restvärderäddning handlar om att rädda den utrustning som är mest kritisk för att en verksamhet ska överleva. Människor går alltid först men de ska också ha en arbetsplats att komma tillbaka till efter en olycka, säger Elisabeth Fransén.
Tänk igenom – vad är viktigast att rädda?
Enligt henne bör varje verksamhet i lugn och ro fundera över vilken utrustning som är mest verksamhetskritisk och skapa en så kallad restvärdelista.
På Mjönäs djurklinik i Värmland slog elden till en natt i december förra året. Där fanns ingen restvärdelista men däremot kontaktades Morgan Palmquist som är restvärdeledare – en funktion inom restvärderäddning som företräder försäkringsbolagen. Han fick i uppdrag att rädda så mycket värdefull utrustning som möjligt. Medan räddningstjänsten arbetade för att få kontroll över branden gjorde Morgan Palmquist tillsammans med de verksamhetsansvariga för kliniken en restvärdelista. Sen organiserade han en kedja för att snabbt få ut den viktigaste utrustningen. Bland det som räddades fanns operationsbord, avancerad medicinsk utrustning och ortopediska instrument till ett värde av flera tiotals miljoner kronor.
En försäkring räcker ju inte om maskiner som inte går att ersätta förstörs.
– Tack vare det kunde verksamheten starta upp igen i tillfälliga lokaler bara två veckor efter branden. En försäkring räcker ju inte om maskiner som inte går att ersätta förstörs. Det är också en hållbarhetsfråga att kunna rädda utrustning och inte behöva köpa nytt, säger Elisabeth Fransén.
Naturkatastrofer och översvämningar är andra exempel på händelser där det är bra att vara förberedd och tänka över vad som behöver skyddas för att verksamheten ska fungera. Som exempel nämner Elisabeth Fransén en kraftig översvämning i Gävle där många av hemtjänstens bilar översvämmades av vatten eftersom de var parkerade på samma parkeringsplats.
– Även på ett vanligt kontor är det bra att resonera igenom om man har något som är kritiskt och som behöver räddas. Kanske har man inga fysiska servrar på plats utan lagrar kritisk data i molnet. Men då kan det vara bra att kolla med sin IT-leverantör hur de skyddar företagets servrar inför en brand eller en översvämning.
För privatpersoner kan restvärderäddning handla om nödvändigheter som pass och mediciner eller dyra tavlor och antikviteter. Men det kan också handla om sådant med högt affektionsvärde.
– Vi fick ett foto på en nalle och ett tackbrev från en liten flicka. För henne var nallen superviktig och kritisk för att läggningen skulle fungera.
Restvärderäddning
Brandskyddsföreningen Restvärderäddning har i uppdrag att minimera konsekvenserna av olyckor för företag och privatpersoner. De larmas i samband med räddningstjänsten via SOS Alarm.
På så sätt blir restvärdeledare tidigt inblandade i skadehanteringen och kan i dialog med försäkringsbolaget vidta åtgärder som sparar stora belopp för företag, försäkringsbolag och samhället.
Här kan du ladda ner restvärdelistan
Källa: Brandskyddsföreningen

Marianne Zetterblom
Mer om Kris
-

Trygga organisationer lyckas bättre i kris
Kris Organisationer, där medarbetare har en hög tillit till varandra och till sina chefer och där stressnivå i vardagen är låg, klarar sig bättre under en kris.
-
Samverkan nyckeln till att klara kriser
Samverkan God samverkan mellan fack och arbetsgivare gör att företag blir bättre på att improvisera och hålla verksamheten i gång under kriser och snabba omställningar. Det visar forskning vid RISE och Linköpings universitet. Under pandemin räddade det hela verksamheter från att stanna upp.
-

Krisplan ett stöd när en medarbetare dör
Kris När en medarbetare avlider skakar det om och väcker frågor och sorg. Att ha en plan för att hantera kriser underlättar både i det akuta skedet och på längre sikt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.