Så undviker du feedback-fällorna
Publicerat 30 september 2021
Feedback är grunden till all beteendeförändring och därför mycket viktig i alla organisationer. Men hur gör man för att det ska bli rätt och vilka fällor finns det? Psykologen Oskar Henrikson tipsar om hur du undviker de vanligaste misstagen.
Att vara ospecifik
"Du är så grym!" Visst är det peppande att få en sådan kommentar, men vad säger den egentligen? Ett vanligt misstag är att vi är för ospecifika i vår feedback till andra och glömmer bort hur kraftfull konkret feedback är.
Oskars råd: Säg i stället 'Jag tycker det är så grymt att du tog dig tid att lyssna på alla invändningar efter mötet. Jag märkte att flera personer som varit oroliga inför kommande organisationsförändringar blev tryggare med dig som chef.'
Att återkoppla för sent
En viktig faktor i feedbackkultur är att inte dröja för länge, varken med positiv eller negativ återkoppling. För att vi ska utvecklas av feedback ska den helst komma i direkt anslutning till själva handlingen annars blir det inte lika effektfullt.
Oskars råd: Försök få in feedback som en naturlig del i det dagliga arbetet, inte bara som en punkt på det årliga medarbetarsamtalet.
Att uppmuntra egenskaper
Att ge feedback på egenskapsnivå i stället för beteendenivå är ett vanligt misstag. Om vi uppmuntrar varandra för mycket kring våra egenskaper fastnar vi lätt och tror att vi bara är bra/smarta/snabba, vilket är svårare att ändra på, snarare än att vi faktiskt gör något bra.
Oskars råd: I stället för att säga 'Vad smart du är!' säg 'Vad hårt du har jobbat med den här uppgiften – jättebra!
Att övervärdera negativ feedback
Det är lätt att tro att negativ kritik är mer potent än den positiva. Men det stämmer inte. När arbetsgrupper får frågan vad de föredrar blir svaret ofta att de känner att luften går ur och motivationen sjunker när de får negativ kritik, medan energin ökar vid positiv feedback.
Oskars råd: Sätt den positiva återkopplingen i fokus och var sparsam med den negativa.
Att inte våga fråga
Det kan vara svårt både att ge och ta emot feedback. Men det gäller att öva på båda delarna. En studie av Dr Frederik Anseel visar att de som vågar be om feedback trivs bättre på jobbet.
Oskars råd: Slopa prestigen och våga be kollegorna om feedback – börja med det positiva så blir det mer bekvämt att ta emot och ge även förbättringsförslag senare.
Att blanda positiv och negativt
Om du får tre positiva och en negativ kommentar på en uppgift du utfört – vilken minns du mest? Förmodligen den negativa. Forskning visar att vi har lättare att fokusera på negativ kritik. Så blanda därför aldrig positiv och negativ feedback vid samma tillfälle, utan separera detta i tid.
Oskars råd: Kom ihåg: det bör gå minst fem positiva kommentarer för varje negativ kommentar du ger, oavsett om de är separerade i tid.
Källa: Oskar Henrikson, leg psykolog och grundare av Psykologifabriken och Habitud.se

Karin Cedronius
Mer om Kompetens
-
Minska risken för felrekrytering
Chef Rekrytering är en stor och viktig del av chefens jobb. Men det kan också skapa stress. Här är några råd för att göra processen lite lättare.
-
Mentorn – en spegel och ett bollplank
Kompetens Inspiration, bollplank och stöd. Att ha en mentor, eller ingå i ett professionellt nätverk, kan vara bra och viktiga verktyg för en chef – inte minst för den som är ny i sin roll. Dessutom kan det minska känslan av ensamhet som lätt uppstår som chef.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?