Årets julklapp – var snäll mot dig själv
Publicerat 17 december 2019
Att vara omtänksam och snäll mot kollegor får oss att må bättre på jobbet. Men för att julen inte bara ska bli en tid av stress och måsten är det minst lika viktigt att vara snäll mot sig själv.
Fysiska behov som att äta och sova ifrågasätter vi oftast inte. Men när det kommer till känslomässiga behov är det betydligt vanligare att vi väljer att kompromissa eller kanske helt ignorera dem, enligt psykoterapeuten Philip Bäckmo.
Om vi ofta väljer att inte lyssna på vår inre röst kan det påverka välbefinnandet negativt.
– Det kan röra sig om en känsla av meningslöshet och tomhet eller ilska och spänningshuvudvärk, säger Philip Bäckmo.
För att förstå vad vi behöver, måste vi avsätta tid för reflektion. Philip Bäckmo betonar också vikten av att vara snäll mot sig själv och han förklarar att snällhet kan ha olika innebörd.
– Att förstå vad du behöver är en intellektuell snällhet. Känslomässig snällhet kan betyda att inte hacka på dig själv. Viljemässig snällhet innebär däremot att göra det rätta: att börja ställa krav och ta sig ur destruktiva situationer eller relationer.
Och det sistnämnda hänger samman med att vara lojal mot sig själv.
– Det innebär att stå fast vid sina egna värderingar och att våga gå i otakt med andra, även om det kostar på. Det kanske betyder att inte jobba övertid om man värderar familjeliv framför karriär– trots att det är normen på en viss arbetsplats.
Varva ner i jul
Många förknippar december med stress, mycket ska avslutas och ännu mer ska fixas inför jul. Men det går att minska stressen och få den där återhämtningen som vi alla längtar efter.
- Gå i mål på jobbet Dela in arbetsuppgifterna i ”ska göra”-punkter och ”borde”-punkter. Då är det lättare att få en helhetsbild över din arbetssituation. Räkna sedan hur många arbetsdagar du har kvar, hur uppgifterna kan fördelas och om någon annan behöver påminnas för att du ska hinna bli klar i tid.
- Planera lagom När man planerar sin ledighet är det lätt att glömma att lägga in tid för återhämtning och vila. Kroppen känner inte skillnad på stress på jobbet och stress privat även om det man gör är kul. Därför kan det vara en god idé att inte planera in för många middagar och släktbesök under ledigheten.
- Ta en paus från sociala medier Att titta på bilder på vänners perfekta pepparkakshus eller härliga skidsemester med familjen kan skapa en känsla av stress och misslyckande. Testa att ta jullov från sociala medier.
- Mjukstarta Oxveckorna brukar de första veckorna i januari kallas för. Vi har ont om pengar och det är ofta långt till nästa ledighet. Många sover mer under julhelgerna och dygnsrytmen förskjuts. Ha överseende med att det tar några dagar att ställa om. Försök att mjukstarta första veckan och inte boka in för många möten.

Louise Ragnartz

Marianne Zetterblom
Mer om Må bra
-
Så får du koll på blodtrycket
Må bra Ungefär en tredjedel av alla svenskar har högt blodtryck och ju äldre vi blir desto vanligare är det. Stress och buller är riskfaktorer.
-
Så hittar du meningsfullhet i jobbet – utan att byta karriär
Psykisk hälsa Under semestern är det många som börjar ifrågasätta sitt yrkesval och fundera på vad man verkligen vill få ut av sitt liv. Men det krävs inte alltid ett jobbyte för att hitta mer mening i arbetslivet – det kan handla om att skapa mer meningsfullhet i sin nuvarande roll.
-
En fika kan ge mer återhämtning än passiv vila
Återhämtning En vanlig missuppfattning är att vi får bäst återhämtning av vila i soffan. Men det kan leda till ännu mer stress, så kallad stresslaxing.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.