
Bild: Istockphoto
Så får man medarbetarna att vilja stanna
Publicerat 13 februari 2018
Att jobba med arbetsklimatet har stor betydelse om man vill behålla sina medarbetare. Det visar en ny undersökning där anställda fått lista vad det är som styr valet att stanna kvar på jobbet.
Just nu är arbetsmarknaden stark och många väljer att byta jobb. Men hög personalomsättning är sällan bra för företaget eftersom det kräver mycket resurser samt leder till en nedgång i produktivitet och effektivitet. HR-företaget Talentsoft märker just nu av en ökad efterfrågan på företag som vill ha tips på hur man bäst motiverar och behåller sin personal.
– Kompetensutveckling, tidiga fredagar och årliga bonusar kan alla vara bra verktyg, men det som väger tyngts är den sociala sammanhållningen. Som tur är kräver det ofta överraskande lite av verksamheten för att investera i den kollegiala samanhållningen, och investeringen ger goda resultat, säger Allan Nygaard, chef för Talentsoft i Norden, i en kommentar.
Talentsoft har gjort en enkätundersökning om de viktigaste parametrarna för att behålla medarbetare. På en fråga om vilka de tre viktigaste parametrarna på en arbetsplats är, svarar 75 procent; bra kollegor. Därefter kommer bra lön, flexibla villkor samt god relation till chefen.
Behålla bra medarbetare
- Investera i den kollegiala sammanhållningen Att göra något trevligt utanför arbetet stärker motivationen och samarbetet och är därför en bra investering för företaget.
- Underskatta inte betydelsen av lön För många är lön en avgörande motivationsfaktor och det kan betala sig beträffande kostnaderna för rekrytering.
- Erbjud flexibla villkor Möjligheten för att gå tidigt eller få arbeta hemifrån kan bidra till större engagemang och effektivitet.
- Prioritera kompetensutveckling Både i form av kurser och utbildning samt daglig motivering, stöd och dialog.
- Stärk relationerna mellan ledning och medarbetare Respektera varandras professionella roller och ställ krav samt involvera varandra.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?