
Bild: Domingo Alvarez/Unsplash
Har det gått inflation i emjojis på jobbet?
Publicerat 15 oktober 2025
Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten. Men det finns tecken på att emoji-användningen nått en mättnad.
För några år sedan diskuterades om det var lämpligt att använda emojis i konversationer på jobbet. Kunde chefen skicka en glad smiley till medarbetarna? Tolkade vi betydelsen av bilderna på samma sätt eller kunde emojis leda till missförstånd? I dag är emojis en självklar del av vår jobbkommunikation och de används flitigt.

– Rent anekdotiskt har jag sett en ökad användning i nyhetsbrev och på Linkedin. Och i chattar är det väldigt vanligt. Däremot inte i direkta mejl, säger Måns Jonasson, internatexpert på Internetstiftelsen.
Bara text känns känslokallt
Under pandemin började allt fler använda sig av olika chattjänster för att snabbt kunna kommunicera med kollegor och hålla kontakten. Det har vi fortsatt med och chatt har också blivit ett forum där vi gärna förstärker innehållet med en rad emojis för att förtydliga och även få fram känslor i budskapet.
Ett rent textmeddelande kan kännas för formellt och till och med känslokallt.
– Om vi skulle gå tillbaka och läsa ett 20 år gammalt mejl, så skulle vi tycka att det var stelt, säger Måns Jonasson.
AI-effekt
Enligt Måns Jonasson kan en förklaring vara att AI har påverkat vårt sätt att kommunicera.
– Jag tror att det finns en AI-effekt som smittat av sig. AI gillar att använda emojis. Ber du AI om en text så innehåller den ofta många emotikoner.
Finns det en baksida med det idoga användandet?
– Det blir en viss övermättnad och du skulle kunna upplevas som lite lat. Dessutom vet vi att AI använder mycket emojis och då kan misstanken komma att någon bara kopierat en text rakt av om den innehåller många emojis.
Färre emojis och fler giffar
Men som så mycket annat som blir populärt så nås till slut kulmen och Måns Jonasson menar att den redan är nådd.
– I dag är det vanligare bland medelålders att använda sig av många emojis. De yngre har redan lämnat detta. Jag kan tänka mig att vi tröttnar på det, användandet kommer minska.
Det finns redan de som slutat att strössla emojis i sina texter men betyder det att vi är på väg tillbaka till rena textmeddelanden igen? Men Måns Jonasson tror inte det betyder en återgång till ren text - snarare att vi hittar nya bilder att kommunivera genom, som exempelvis gifar.
– Vi ser att gif-bilder börjar komma i olika typer av kommunikation. Gif är en kort väg att förmedla en känsla som alla känner till. Man skickar en bild från en film eller tv-serie, till exempel en bild på någon som skäms kan skickas till en kollega som en kommentar till något som chefen sagt.

Anita Gullberg
Mer om Digitalisering
-
Sant och falskt om mobilen
Verktyg och produkter Ska man lägga mobilen i ris om man tappat den i vatten och är det sant att mobilen lyssnar på det du pratar om? Arbetsliv reder ut myter om mobilen – ett av våra allra mest använda arbetsverktyg.
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Fler använder AI i jobbet
AI Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.