
Bild: Fauxels/Pexels
Jobbgemenskap värderas lägre
Publicerat 25 november 2021
Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
Nästan hälften (45 procent) av svenskarna värderar den sociala gemenskapen med kollegor lägre än innan pandemin, enligt en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat.
Men 34 procent ser fortfarande gemenskapen med kollegor som lika viktig. Framförallt är det unga i åldrarna 18–34 år där en av fyra värderar gemenskapen mer nu än före pandemin. Minst viktig är samvaron för anställda mellan 50 och 65 år.
– Enligt en del forskare är det sociala samspelet och kunskapsutbytet centralt både för företags konkurrenskraft och för oss som individer. Att ingå i ett större sammanhang som man trivs i är viktigt för upplevelsen av lycka i arbetslivet. Företag måste hitta sätt att uppmuntra detta och hitta nya sätt att mötas, annars riskerar vi en social baksmälla för att folk prioriterar bort gemenskapen, säger Anna Edshage, ansvarig för Kvadrats Göteborgskontor, i en kommentar.
Balans i livet viktigare
En annan pandemieffekt är att balans i livet värderas högre nu jämfört med innan pandemin.
– Många, framför allt de med yngre barn, har i och med pandemin och hemarbete fått en bättre balans i livet utan tidskrävande pendling. Detta är också en grupp som är väldigt positiva till att starta eget – bland de med barn upp till tre år har nästan hälften (48 procent) drömt om att starta eget och därmed ännu mer kunna styra över sin egen tid, säger Anna Edshage.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–27 augusti 2021.
Totalt intervjuades 2385 personer i åldern 18–65 år och i sysselsättning.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bland knaggrockor och blåprickiga solbadare
Bildreportaget • ”Jag tycker vi har världens häftigaste djur här”, säger akvarieteknikern Roger Jansson som arbetat på Havets Hus i Lysekil i trettio år. Här görs allt från att ta hand om vilsna sillgrisslor och förbereda hajar för utsläpp till att göra experiment tillsammans med skolbarn.
-
Ann blev ljudkänslig av jobbet på förskolan
Buller • Efter en dag bland skrik, skratt och ständiga ljud vill Ann Ramqvist helst bara ha det tyst. Sådant som hon annars gillar, att lyssna på musik eller träffa vänner, känns för ansträngande.
-
D’Artagnan hade blivit yr av lösenordsterrorn
Krönika •