
Bild: Proxyklick Visitor Management
Arbetsmiljön viktigaste faktorn när unga akademiker söker jobb
Publicerat 18 september 2019
Trevliga kollegor och bra arbetsmiljö är viktigast när studenter och akademiker i början av karriären ska välja arbetsplats. Det visar en undersökning där drygt 7 000 unga akademiker svarat.
Förra året toppade "bra chef" listan över vad som är viktigast i valet av arbetsgivare. Men i årets undersökning från bemannings- och rekryteringsföretaget Academic Work har "bra chef" halkat ner till fjärde plats och istället är det "trevliga kollegor och bra arbetsmiljö" som toppar listan.
– Företag som lyckas skapa en god arbetsmiljö och dessutom vet hur de ska förmedla detta till potentiella medarbetare har ett försprång i jakten på nya medarbetare. Många arbetsgivare låter HR och rekryterande chefer berätta hur det är att jobba hos dem. Lyft istället fram medarbetarnas egna erfarenheter. Det ger en mer trovärdig bild av företaget och den sociala miljön på företaget, säger Julia Granström, employer branding specialist på Acdemic work.
En nykomling på årets lista är "trygg anställning" som hamnat på sjätte plats.
– Begreppet trygg anställning definieras nu bredare av målgruppen. Det handlar inte längre endast om anställningsvillkoren utan också om likabehandling, mångfald, jämställdhet och möjlighet till långsiktig utveckling, säger Julia Granström.
Så prioriterar unga som söker jobb
De viktigaste faktorerna när unga akademiker ska välja arbetsgivare:
- Trevliga kollegor och bra arbetsmiljö (62 %)
- Bra lön och förmåner (55 %)
- Intressanta och utmanande arbetsuppgifter (55 %)
- Bra chef och ledarskap (52 %)
- Goda utvecklingsmöjligheter (47 %)
- Trygg anställning (37 %)
- Flexibel arbetsplats och arbetstid (37 %)
- Läge/närhet till hemmet 28 %)
- Företagets värderingar och kultur (27 %)

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.
-
Åtta principer för framgångsrika team
Arbetsklimat • Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring.
-
Ohjälpsamma kollegor skapar irritation
Arbetsklimat • Att inte vara hjälpsam eller ta ansvar. Det är sådant vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, enligt en ny undersökning.
Prenumerera
Prenumerera på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetslivstidning som kommer ut fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Covid-19 vanligaste orsaken till arbetssjukdom hos kvinnor
Coronaviruset • Permitteringar och distansarbete under pandemin har lett till färre olyckor samtidigt som antalet arbetssjukdomar som anmälts till Försäkringskassan ökat med 48 procent.
-
Bristande undervisning om arbetsmiljö i skolan
Arbetsmiljöarbete • Unga mellan 16 och 24 år är särskilt utsatta för arbetsskador som leder till sjukskrivning. Samtidigt är kunskapen om arbetsmiljö som elever får med sig från skolan bristfällig eller obefintlig, visar en rapport från Mynak.
-
Hon hjälper anställda att bli bättre talare
Arbetsmiljöarbete • Kommunikation är så mycket mer än det som sägs. Det är precis lika viktigt hur det sägs, och det är vad en logonom arbetar med.