
Bild: Pexels
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Publicerat 11 mars 2025
Chef med hjärtat på rätt ställe? Då ligger du redan bra till. I sin nya bok visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
Compassion låter kanske som något för yogasalen snarare än i ledningsgruppen, men faktum är att ledarskap med medkänsla kräver både skärpa och mod. I boken ”Compassionfokuserat ledarskap” ger Gabriela Jones och Alexandra Thomas konkreta verktyg för hur chefer kan stärka sig själva och sina team – och skapa arbetsplatser där människor mår bra på riktigt.
– Compassion är mer än empati. Det handlar om att våga agera – att se andras behov och skapa bättre förutsättningar för dem. Det kan innebära att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, balansera arbetsbördan eller helt enkelt fråga hur teammedlemmarna har det och hur de mår, på riktigt, säger Alexandra Thomas.

Ett ledarskap utan medkänsla kan däremot bli dyrköpt. Kreativitet och engagemang riskerar att dö ut när chefer inte ser sina medarbetare som människor.
– Compassionfokuserade ledare vågar vara närvarande, se sina medarbetare och agera för att skapa ett hållbart arbetsklimat, menar Alexandra Thomas.
Medkänsla går att träna upp
Den goda nyheten är att medkänsla går att träna – och effekten kan bli påtaglig.
– Det är en medfödd förmåga som går att träna upp, som vilken muskel som helst. När vi övar på att ge och ta emot compassion stärks neurologiska nätverk som belönar oss med glädje, välmående och känslor av samhörighet, säger Alexandra Thomas.
Samtidigt är det lätt att gå fel. Många blandar ihop förmågan att visa medkänsla med att vara snäll och omtyckt till varje pris, vilket kan göra ledarskapet otydligt. I själva verket handlar det om att kombinera omtanke och empati med tydlighet.
– En del ledare ger ständigt till andra och glömmer bort sig själva. I längden blir det svårt att bara ge utan att också ge till sig själv eller ta emot compassion från andra, säger Alexandra Thomas.
En sådan kultur kräver att hela organisationen präglas av förmågan att visa medkänsla och omsorg om andra, säger hon.
– Våga ifrågasätta gamla strukturer. Fundera över er möteskultur: Finns tid för reflektion? Hur hanterar ni misstag – bestraffar ni dem, eller lär ni av dem? Sådana frågor och förhållningssätt lägger grunden för en arbetsmiljö som präglas av compassion.
Led med medkänsla
- Börja med dig själv För att kunna visa andra medkänsla behöver du vara snäll mot dig själv. Stilla din inre kritiker genom att uppmärksamma det som fungerar bra i ditt ledarskap. Prova att varje dag notera tre saker du gjort bra. Påminn dig om att det är mänskligt att inte alltid lyckas.
- Ställ en extra fråga I stället för att hasta vidare, dröj dig kvar i samtal med medarbetare. Ställ en extra fråga som visar att du verkligen vill förstå deras perspektiv. Lyssna uppmärksamt och fråga sedan: ”Hur kan jag bäst vara till hjälp?”. Den enkla handlingen skapar både förtroende och engagemang.
Källa: Alexandra Thomas, som tillsammans med Gabriela Jones har skrivit boken "Compassionfokuserat ledarskap – en guide till den humana arbetsplatsen", Liber förlag

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Exitsamtal – en underskattad möjlighet
Chef • Allt för många företag försitter chansen att fånga in vad de som slutar har för insikter och förbättringsförslag. HR-experten Susanne Adawi vill att exitsamtalet ska bli lika självklart som introduktionen.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.