
Bild: Pexels
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Publicerat 11 mars 2025
Chef med hjärtat på rätt ställe? Då ligger du redan bra till. I sin nya bok visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
Compassion låter kanske som något för yogasalen snarare än i ledningsgruppen, men faktum är att ledarskap med medkänsla kräver både skärpa och mod. I boken ”Compassionfokuserat ledarskap” ger Gabriela Jones och Alexandra Thomas konkreta verktyg för hur chefer kan stärka sig själva och sina team – och skapa arbetsplatser där människor mår bra på riktigt.
– Compassion är mer än empati. Det handlar om att våga agera – att se andras behov och skapa bättre förutsättningar för dem. Det kan innebära att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, balansera arbetsbördan eller helt enkelt fråga hur teammedlemmarna har det och hur de mår, på riktigt, säger Alexandra Thomas.
Ett ledarskap utan medkänsla kan däremot bli dyrköpt. Kreativitet och engagemang riskerar att dö ut när chefer inte ser sina medarbetare som människor.
– Compassionfokuserade ledare vågar vara närvarande, se sina medarbetare och agera för att skapa ett hållbart arbetsklimat, menar Alexandra Thomas.
Medkänsla går att träna upp
Den goda nyheten är att medkänsla går att träna – och effekten kan bli påtaglig.
– Det är en medfödd förmåga som går att träna upp, som vilken muskel som helst. När vi övar på att ge och ta emot compassion stärks neurologiska nätverk som belönar oss med glädje, välmående och känslor av samhörighet, säger Alexandra Thomas.
Samtidigt är det lätt att gå fel. Många blandar ihop förmågan att visa medkänsla med att vara snäll och omtyckt till varje pris, vilket kan göra ledarskapet otydligt. I själva verket handlar det om att kombinera omtanke och empati med tydlighet.
– En del ledare ger ständigt till andra och glömmer bort sig själva. I längden blir det svårt att bara ge utan att också ge till sig själv eller ta emot compassion från andra, säger Alexandra Thomas.
En sådan kultur kräver att hela organisationen präglas av förmågan att visa medkänsla och omsorg om andra, säger hon.
– Våga ifrågasätta gamla strukturer. Fundera över er möteskultur: Finns tid för reflektion? Hur hanterar ni misstag – bestraffar ni dem, eller lär ni av dem? Sådana frågor och förhållningssätt lägger grunden för en arbetsmiljö som präglas av compassion.
Led med medkänsla
- Börja med dig själv För att kunna visa andra medkänsla behöver du vara snäll mot dig själv. Stilla din inre kritiker genom att uppmärksamma det som fungerar bra i ditt ledarskap. Prova att varje dag notera tre saker du gjort bra. Påminn dig om att det är mänskligt att inte alltid lyckas.
- Ställ en extra fråga I stället för att hasta vidare, dröj dig kvar i samtal med medarbetare. Ställ en extra fråga som visar att du verkligen vill förstå deras perspektiv. Lyssna uppmärksamt och fråga sedan: ”Hur kan jag bäst vara till hjälp?”. Den enkla handlingen skapar både förtroende och engagemang.
Källa: Alexandra Thomas, som tillsammans med Gabriela Jones har skrivit boken "Compassionfokuserat ledarskap – en guide till den humana arbetsplatsen", Liber förlag

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsklimat
-

Trivsel börjar med chefen
Arbetsklimat Enligt en ny rapport från Mynak finns det fyra nycklar för att må bra och känna engagemang på jobbet. Allt börjar med ledarskapet.
-

Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

Avstämningsmöten – nyckeln till en bra relation med dina medarbetare
Möten Regelbundna avstämningar med medarbetarna är en central del i ett gott ledarskap. Inte bara för att hålla koll på hur det går på jobbet, utan också hur de mår. Men hur får man till bra avstämningsmöten som inte bara känns som ett stressigt avbrott i vardagen?
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.