
Bild: Istock
Samordningsansvar – så funkar det
Publicerat 7 juni 2023
När flera företag är verksamma på samma arbetsplats säger lagen att det ska finnas ett samordningsansvar för arbetsmiljön. Men hur fungerar det och vad ingår i samordningsansvaret? Arbetsliv reder ut frågorna.
Riskerna anses större när flera företag arbetar på samma arbetsplats, därför finns regler om samordningsansvar i arbetsmiljölagen. I lagen talas om ett fast och gemensamt driftställe där flera organisationer är verksamma. Det kan till exempel vara en verkstad, fabrik, skola eller kontor.
Samordningsansvaret har den som råder över arbetsplatsen. På en verkstad är det den som driver verkstaden som ska se till att andra som arbetar där, som personal från städföretag, leverantörer eller bevakningsföretag, inte utsätts för risker. Men det går att avtala om att lämna över samordningsansvaret till någon annan av aktörerna på arbetsplatsen.
Förebyggande arbete
Det är lite snårigt att reda ut exakt vad samordningsansvaret omfattar, men det handlar om allt från att förebygga risker till att se till att regler och rutiner är tydliga.
– Ett exempel på att förebygga risker kan vara ett kontor som ligger några våningar upp i en byggnad. Där ska städarna inte behöva bära fyllda hinkar upp för flera trappor. Så antingen får det finnas tillgång till hiss eller att man har möjlighet att fylla och tömma vatten på plats, säger Jonas Hamark som är jurist på Arbetsmiljöverket.
Samtidigt har var och en på en arbetsplats, ansvar för att inte skapa risker för andra på arbetsplatsen. I exemplet med städarna kan det vara att se till att inte spilla vatten som kan skada kontorsutrustning eller som andra kan halka i.
– När det gäller tidsplanering kan ett exempel vara en skola som har gympa och löpartävling runt skolan. Då ska man planera så att det inte sammanfaller med leveranser till matsalen.
Komma överens sinsemellan
På arbetsplatser där det inte är tydligt vem som ska ha samordningsansvar, om det inte går att säga att det är ett företag som råder över arbetsplatsen, får aktörerna komma överens sinsemellan vem som har samordningsansvaret.
Arbetsmiljöverket har också rätt utse samordningsansvariga, även om det redan finns på platsen eller om det saknas.
– Det kan ske när Arbetsmiljöverket anser att samordningen inte är tillräcklig på en arbetsplats. Men min uppfattning är att regeln sällan tillämpas, säger Jonas Hamark.
För byggbranschen gäller särskilda regler. Här ska det finnas byggarbetsmiljösamordnare och den som är byggherre ska utse en samordnare för planering och projektering och en för utförandet av arbetet. De brukar kallas Bas-P och Bas-U. Det kan vara ett företag eller en person. Byggherren kan utse sig själv till samordnare.
Anledningen till de särskilda bestämmelserna för byggbranschen är att EU ansåg att Sverige inte levde upp till byggplatsdirektivet. Därför fördes bestämmelserna om byggarbetsmiljöansvar in i lagen.
– Byggbranschen är en väldigt riskfylld verksamhet så det är ett motiv till att ha dessa bestämmelser, säger Jonas Hamark.
Samordningsansvar kan innefatta
- Samordna arbetet med att förebygga risker för ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen
- Tidsplanera arbetet på ett sätt som förebygger risker för ohälsa och olycksfall
- Se till att de skyddsanordningar som behövs finns
- Att det är tydligt för de som arbetar på platsen vilka regler som gäller och vilka skyddsanordningar som ska användas
- Att tydliggöra vem som har samordningsansvaret.

Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-

Så funkar det – skyltar på jobbet
Arbetsmiljöarbete Precis som i trafiken är skyltarna på jobbet indelade i olika kategorier. Att kunna tolka dem rätt kan vara skillnaden mellan en säker arbetsdag och en olycka.
-

Det krävs för att arbetsmiljöinsatser inte ska stanna på ritbordet
Arbetsmiljöarbete Många arbetsgivare är bra på att analysera risker i arbetsmiljön och planera för åtgärder. Men utmaningen kommer när förändringarna ska genomföras. Psykologen och forskaren Emma Cedstrand beskriver vad som krävs för att nya arbetssätt ska bli en hållbar del av vardagen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Lagar och regler
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-

Allt fler lagförs för arbetsmiljöbrott
Arbetsolyckor och arbetsskador Antalet lagförda arbetsmiljöbrott har fördubblats. Det beror på en lagändring men också på ett bättre samarbete mellan myndigheter.