
Bild: Istock
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Publicerat 22 oktober 2024
Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. Att våga erkänna att man gjort ett misstag och att ha överseende med mänsklig ofullkomlighet är bra för relationerna på arbetsplatsen.
En arbetsplats med en förlåtande kultur är mer tolerant. Kollegor och chefer har förståelse för att alla gör misstag, vilket ger förutsättningar för reparation och lärande. Och att kollegan glömmer ett möte är inte hela världen.
– Genom att ge människor en andra chans och inse att ingen är perfekt jobbar man också med sig själv. Ordet förlåt omfattar allt från ”Förlåt, att jag trampade dig på foten” till längre processer som handlar om smärta och ett inre och yttre reparationsarbete. Första steget oavsett är att den som åstadkommit smärta tar ansvar. Att man vill reparera.
Förlåtelsens arkitektur
Förlåtande mänskliga system är ett relativt nytt forskningsområde, säger Anna Derwinger Hallberg som skrivit en bok på ämnet. Hon har gått igenom befintlig forskning för att ta reda på det hon kallar förlåtelsens arkitektur. Enligt en amerikansk studie är det tre byggstenar som är viktiga. Den första är att organisationen är rättvis, att det finns transparens och begriplighet kring det egna regelverket och hur beslut tas vid tillsättning av tjänster eller förmåner. Den andra är att det finns medkänsla, vänlighet och mänskliga förhållanden.

– Den tredje är självreglering. Att kunna reparera relationer och härbärgera starka känslor. När vi blir sårade och arga kommer lätt tankar om hämnd. Hämnd kan i stunden få svåra känslor att lätta och självreglering handlar om att låta dem stanna inombords och sortera i lugn och ro.
Klarhet i roller minskar konflikter
En annan grund eller byggsten som är välgörande för ett förlåtande klimat, enligt Anna Derwinger Hallberg, är gemensamma mål och att veta vad som är vår uppgift, syftet med oss liksom var och ens uppdrag.
– Det ger en tydlighet i vad jag som människa fyller för funktion i organisationen. Klarhet i roller och vart vi är på väg minskar risken för konflikter, ökar begriplighet och därmed också medkänslan när någon delar ett misstag eller ett problem. Det blir mer tillåtet att ta andra vägar mot det gemensamma målet.
Vilka är då hoten mot en förlåtande kultur? Stress och tidspress prövar vår medkänsla, säger Anna Derwinger Hallberg.
– När vi blir stressade aktiveras överlevnadssystem som gör oss mer upptagna med oss själva. Även tuffa tider, förändringar och omorganisationer påverkar oss. När mål och roller förändras ökar risken för att vi krockar med varandra och personifierar händelser som att det är ”mitt fel” eller ”den andres fel”. I värsta fall skapar vi syndabockar.
Förlåtande är en förmåga att förhålla sig till det mänskliga och ofullkomliga. Det används inom flera systemvetenskaper och är till exempel inom IT ett system som korrigerar när vi skriver fel. Det finns också förlåtande golfklubbor som hjälper oss att träffa rätt lättare. Och möbler i förlåtande design.
– På samma sätt som man gör ett bord med förlåtande design i form av rundade hörn kan man på en arbetsplats och i en organisation odla en kultur där man vill varandra väl. Det gynnar både arbetsmiljön och gemensamma prestationer, säger Anna Derwinger Hallberg.
Boktips
”Förlåtelsens Arkitektur - Existentiell hälsa hemma och på jobbet”

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Damm i arbetsmiljön kan orsaka KOL
Arbetssjukdomar • Att utsättas för damm, gas och ångor på jobbet kan öka risken för att drabbas av KOL, enligt en ny forskningsrapport.
-
Prisad forskning om smittspridning på arbetsplatsen
Smitta • Årets Levipris går till forskarna bakom ny forskning som visar att smitta kan spridas via små luftburna partiklar på betydligt längre avstånd än man tidigare trott.
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.